Rolls-Royce Camargue Rolls-Royce Camargue

Rolls-Royce Camargue – innowacja i ekskluzywności marki

W 1966 roku Rolls-Royce zaprezentował dwudrzwiową wersję modelu Silver Shadow, wykonaną przez firmę karosującą Mulliner Park Ward. Jednak już trzy lata później firma zaczęła myśleć o jego następcy – samochodzie, który miał wyróżniać się na tle dotychczasowej oferty.

Aby stworzyć nowatorski projekt, Rolls-Royce podjął nietypową decyzję i powierzył zadanie renomowanemu włoskiemu studiu Pininfarina. Było to odstępstwo od tradycyjnej polityki firmy, ale nie pierwsza taka współpraca. W 1969 roku do siedziby Pininfarina w Turynie wysłano jeden egzemplarz Silver Shadow, który posłużył jako baza do nowego modelu.

Reklama

Projekt został powierzony Paolo Martinowi – twórcy konceptu Ferrari Dino Berlinetta Competizione. Celem było stworzenie luksusowego coupe o nowoczesnym i eleganckim wyglądzie, ale zgodnego z klasycznym wizerunkiem Rolls-Royce’a. Samochód miał być szerszy i niższy od Silver Shadow, z bardziej pochyloną szybą czołową i nowoczesnymi, zaokrąglonymi szybami bocznymi – pierwszymi takimi w historii marki.

Camargue był pierwszym modelem Rolls-Royce’a zaprojektowanym w pełni w systemie metrycznym, a nie imperialnym. Jego stylistyka charakteryzowała się prostymi, eleganckimi liniami, a w miejsce chromowanych ozdób postawiono na starannie ukształtowane panele nadwozia. Charakterystyczny grill Pantheon został lekko pochylony do przodu, co stanowiło śmiały, choć kontrowersyjny zabieg stylistyczny w stosunku do poprzednich modeli.

Pod względem technicznym Camargue wyznaczał nowe standardy. Oferował zaawansowany system klimatyzacji z dwupoziomową regulacją temperatury – po raz pierwszy w Rolls-Royce’u. Wnętrze zaprojektowano w duchu kokpitu lotniczego, z matowoczarnym panelem i precyzyjnie rozmieszczonymi przełącznikami. Fotele wykonano z nowej, niezwykle miękkiej skóry Nuella, zapewniającej wyjątkowy komfort.

Napęd zapewniał potężny silnik V8 o pojemności 6,75 litra, połączony z trzystopniową automatyczną skrzynią biegów. Zawieszenie wyposażono w automatyczną regulację wysokości, co gwarantowało legendarną płynność jazdy Rolls-Royce’a.

Camargue zadebiutował w 1975 roku i był produkowany do 1987 roku. Powstało jedynie 529 egzemplarzy, co czyni go jednym z najbardziej ekskluzywnych modeli w historii marki. Mimo początkowych kontrowersji dotyczących stylistyki, samochód zyskał grono oddanych entuzjastów i dziś jest obiektem pożądania kolekcjonerów na całym świecie.

Źródło/Zdjęcia: Rolls-Royce

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Mercedes-Benz 280 GE SWB F-Rometsch

Mercedes-Benz 280 GE należący do Ericha Honeckera

Następny wpis
Opel Olympia - 90 lat historii

Opel Olympia - 90 lat innowacji, które zmieniły motoryzację

Reklama