W świecie motoryzacji niewiele aut budzi tyle emocji co Shelby Cobra. Ale mało kto wie, że sukces tej ikony nie byłby możliwy bez wsparcia mało znanego bohatera – Eda Hugus’a. To właśnie dzięki jego wizji, warsztatowi i finansom powstały pierwsze egzemplarze Cobry, a marzenie Carrolla Shelby’ego o stworzeniu amerykańskiego sportowego auta mogącego konkurować z europejską elitą mogło się ziścić.
Carroll Shelby, były kierowca wyścigowy i zwycięzca Le Mans z 1959 roku, po zakończeniu kariery postanowił zbudować sportowy samochód z amerykańskim sercem. Zainspirowany sugestią Hugusa, Shelby nawiązał kontakt z brytyjskim producentem AC Cars, którego lekki roadster – model Ace – potrzebował nowego silnika. Shelby zaproponował Fordowski silnik V8, ale nie miał środków, by ruszyć z produkcją. Wtedy na scenę wkroczył Hugus.
Hugus, sam będący doświadczonym kierowcą i właścicielem salonu European Cars w Pittsburghu, nie tylko sfinansował pierwsze egzemplarze Cobry, ale też fizycznie je zbudował ze swoimi mechanikami. W 1962 roku rozpoczął montaż aluminiowych nadwozi z Anglii z nowymi silnikami Forda 260 cali sześciennych i skrzyniami Borg Warner. Pierwsze egzemplarze – w tym właśnie CSX 2003 – powstały właśnie w jego warsztacie. CSX 2003 jest jednym z nielicznych prototypów w oryginalnej, nietkniętej formie, o których wiadomo, że istnieją do dziś!
Model CSX 2003, wykończony w bieli z czerwonym wnętrzem, przeszedł przez ręce Forda, gdzie został dokładnie przetestowany przez inżynierów i samego Henry’ego Forda II. Dopiero potem ruszyła oficjalna współpraca Shelby’ego z Fordem. Ten egzemplarz był nie tylko pokazowym modelem na wyścigu 12 Hours of Sebring w 1963 roku, ale także kamieniem milowym w historii marki.
Po licznych zmianach właścicieli, CSX 2003 trafił do chirurga z Wirginii, który użytkował go codziennie jako auto do pracy. Po latach, z powodu rosnącej wartości auta, przeszedł on na emeryturę – w klimatyzowanym garażu. Carroll Shelby osobiście podpisał się wewnątrz schowka na rękawiczki podczas jednego z eventów Forda, doceniając autentyczność pojazdu.
Dziś CSX 2003 to nie tylko samochód – to fragment historii amerykańskiej motoryzacji, wciąż w niemal fabrycznym stanie, z oryginalnym silnikiem i niepowtarzalnym rodowodem. To świadectwo determinacji, pasji i przypadku, które razem stworzyły legendę – Shelby Cobra.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 1 500 000 – 2 000 000 dolarów.
Źródło: Broad Arrow Auctions, Zdjęcia: Andrew Benjack | link do aukcji