ŠKODA 935 DYNAMIC – innowacja i elegancja z przeszłości
W 1935 roku na Targach Motoryzacyjnych w Pradze zaprezentowano pojazd, który z miejsca przyciągnął uwagę publiczności – ŠKODA 935 DYNAMIC. Ten opływowy prototyp nie tylko zachwycał swoim futurystycznym i eleganckim wyglądem, ale także imponował nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi, które wyprzedzały swoją epokę.
Model 935 DYNAMIC był wynikiem pracy projektantów z Mladá Boleslav, którzy zastosowali najnowsze odkrycia z zakresu aerodynamiki. Efektem była karoseria o wyjątkowo niskim współczynniku oporu powietrza wynoszącym cw=0,37, co w 1935 roku było osiągnięciem na skalę światową. Zebrane podczas prac nad tym prototypem doświadczenia miały kluczowy wpływ na rozwój kolejnych modeli ŠKODY, takich jak ŠKODA POPULAR MONTE CARLO z 1936 roku i ŠKODA RAPID 1500 OHV z 1939 roku.
ŠKODA 935 DYNAMIC to nie tylko innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne, ale także zaawansowane technologie napędowe. Zastosowano tu chłodzony wodą czterocylindrowy silnik typu boxer o pojemności dwóch litrów, umieszczony centralnie z tyłu pojazdu. Dzięki temu obniżono środek ciężkości samochodu, co wpłynęło na poprawę osiągów. Silnik generował moc 55 KM, pozwalając osiągnąć prędkość maksymalną 130 km/h. Kolejną nowością była elektromagnetyczna czterobiegowa skrzynia biegów od francuskiego producenta Cotal, umożliwiająca półautomatyczną zmianę przełożeń.
W wyniku prac nad modelem 935 DYNAMIC, ŠKODA postanowiła wziąć udział w Rajdzie Monte Carlo w 1937 roku w kompaktowej wersji pojazdu. Pomysł ten zrodził się po sukcesie, jaki odniósł zespół ŠKODY na „Queen of Rallies” w 1936 roku, kiedy to Zdenek Pohl i Jaroslav Hausman wygrali swoją klasę za kierownicą ŠKODY POPULAR. Niestety, typowo rajdowa wersja 935 DYNAMIC nigdy nie stanęła na starcie, a projekt samochodu został wstrzymany w 1939 roku.
Mimo to historia jedynego wyprodukowanego egzemplarza ŠKODY 935 DYNAMIC przetrwała. Samochód został sprzedany jako pojazd używany w 1939 roku, a w latach 60. ŠKODA odkupiła go od prywatnego właściciela, rozpoczynając budowę swojej kolekcji pojazdów historycznych. Trzy lata temu warsztat muzealny zakończył skrupulatną renowację tego unikatowego pojazdu, który od tego czasu jest jedną z głównych atrakcji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!