Škoda Felicia – początek nowej ery dla czeskiej motoryzacji

Škoda Felicia i jej światowa premiera odbyła się 26 października 1994 roku na słynnym moście Karola w Pradze. Samochód, który zapoczątkował nową erę w historii marki, był też pierwszym modelem opracowanym po przejęciu Škody przez Grupę Volkswagen. Dzięki współpracy z niemieckim producentem, nowy model korzystał z nowoczesnych technologii, komponentów oraz rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, co przyczyniło się do jego sporego sukcesu na rynku.

Felicia powstała na bazie modernizacji starszej Škody Favorit. Samochód był dłuższy, szerszy i bardziej pojemny, co zwiększało jego funkcjonalność. Podstawowym silnikiem był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1289 cm3, dostępny w dwóch wersjach mocy (40 kW i 50 kW). W 1995 roku wprowadzono mocniejszy silnik 1.6 MPI (55 kW) i wolnossący silnik wysokoprężny 1.9 D (47 kW). Wprowadzenie takich funkcji, jak ABS, poduszki powietrzne, klimatyzacja czy skórzana tapicerka, wyniosło Felicię na nowy poziom wśród kompaktowych aut.

Reklama

Felicia dostępna była w wielu wersjach nadwozia – od hatchbacka, przez praktyczne kombi, po wersje użytkowe, takie jak Pickup i Vanplus. Specjalny model Felicia Fun wyróżniał się charakterystycznym żółtym kolorem i nietypowym układem siedzeń 2+2, co uczyniło go popularnym pojazdem rekreacyjnym.

W 1998 roku samochód przeszedł lifting, zyskując bardziej nowoczesny wygląd, zainspirowany modelem Octavia, oraz nowe kolory i dodatkowe opcje wyposażenia. Przez cały okres produkcji Felicia była oferowana w licznych edycjach specjalnych, takich jak Laurin & Klement, Atlanty czy Family, co dodatkowo podkreślało jej wszechstronność.

Škoda Felicia zdobywała uznanie nie tylko na drogach, ale także w rajdach. W latach 1995-1997 startowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Dzięki niezawodności i doskonałemu prowadzeniu, stała się cenionym autem zarówno w sporcie, jak i w codziennym użytkowaniu.

Ostatecznie, do czerwca 2001 roku wyprodukowano imponującą liczbę 1 401 489 egzemplarzy Škody Felicia, co czyni ją jednym z najważniejszych modeli w historii czeskiej motoryzacji.

Źródło, Zdjęcia: Škoda

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

Abarth-Simca 2000 - zwany "zabójcą gigantów"

Następny wpis

Škoda Favorit MTX Roadster - unikatowy kabriolet z lat 90.

Reklama