Niezwykła historia Bigata Douze – od gazu ziemnego do szybkości
Ten niesamowity pojazd, Bigata Douze, został skonstruowany pod koniec lat 40. XX wieku przez Georges’a Bigatę. Bigata, pochodzący z rodziny zajmującej się biznesem związanym ze sprężonym gazem ziemnym w Bordeaux, dostrzegł wyjątkową okazję. Wierząc, że samochód napędzany produktem jego rodzinnego biznesu przyciągnie uwagę potencjalnych klientów, postanowił przekształcić amerykańskie coupe Auburn 12-160 z 1932 roku w imponujący samochód sportowy.
Konwersja Auburna
Pracując wspólnie z synem Markiem, Bigata dokonał znaczących modyfikacji w podwoziu Auburna, obniżając je bliżej ziemi. Zachowując 12-cylindrowy silnik oryginalnego pojazdu, dodali do niego aluminiową karoserię. Karoseria została ręcznie dopasowana przez przedsiębiorstwo lotnicze Marcela Dassaulta. Charakteryzowała się ukrytymi reflektorami za stylową atrapą grilla oraz bogato wyposażoną deską rozdzielczą. Co ciekawe, samochód początkowo był zasilany sprężonym gazem ziemnym, co wymagało instalacji dwóch ogromnych zbiorników, nadających mu charakterystyczną formę.
Zastosowanie trzybiegowej manualnej skrzyni biegów z nadbiegiem pozwoliło Bigata Douze osiągnąć imponującą prędkość blisko 200 km/h. Według magazynu „Rétro hebdo” z 24 września 1998 roku, auto zostało odkryte przez entuzjastę André Varenne’a, który przywrócił go do sprawności. Samochód miał zaszczyt być prowadzony przez legendy sportów motorowych, w tym Juana Manuela Fangio. Zdjęcie Fangio za kierownicą Bigata Douze znalazło się w kilku artykułach magazynowych poświęconych historii pojazdu.
Bigata Douze dziś
Nabyty do obecnej kolekcji od pana Varenne’a w 2008 roku, samochód przeszedł konwersję z gazu na benzynę. Mimo tej zmiany auto pozostało w swojej oryginalnej konfiguracji. Dzisiaj stanowi fascynujące świadectwo inżynierii francusko-amerykańskiej i jest wyjątkowym przykładem innowacyjności oraz designu tamtych czasów. Bigata Douze to nie tylko auto – to opowieść o wizji, innowacji i przekraczaniu granic technologicznych. Ta wyjątkowa maszyna przetrwała próbę czasu, stając się żywą historią motoryzacji.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 150 000 – 200 000 euro.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!