Podobne wpisy

guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
łewap
łewap
14 lat temu

Prototyp to może za duże słowo.
Ponadto oferowany na Allegro egzemplarz nie jest w 100% zgodny z założeniami tego projektu a jedynie mało udolnym wskrzeszeniem znalezionej gdzieś w stodole karoserii. Cóż… wolna wola właściciela.

Trochę o projekcie.

W latach 80 kilku zapaleńców ze stoczni jachtowej oraz politechniki gdańskiej wpadło na pomysł ręcznej produkcji laminatowych skorup nadwozia Zastavy 750 (Fiat 600D).
Kupiono przeto nowe nadwozie z Antoninka, porobiono odlewy, z nich matryce i formy. Potem wykonano oszałamiającą ilość 5 sztuk nadwozi. 4 w wersji standardowej i 1 z przeprojektowaną komorą silnika i bagażnika w której umieszczono chłodnicę od Wartburga z elektrowentylatorem. Z tyłu w miejscu chłodnicy wpasowano zręcznie koło zapasowe. Silnik w tej wersji pochodził z Fiata 127 (903cc) i rozpędzał to lekkie autko do blisko 160km/h.
Laminatka ważyła znacznie mniej od wersji blaszanej, była znacznie sztywniejsza.

Ciekawostka jest fakt, że w karoserii nie zastosowano ramy ani też żadnych większych wzmocnień ze stali.
Czysty laminat!
Twórca projektu p. Bohdan Leończuk był lun jeszcze jest jednym z głównych technologów w fabryce PORSHE. Jedną z takich laminatek wyjechał bowiem do Niemiec pod koniec lat 80 i zapewne został tam „wyłowiony” jako supertalent.

Karoseria Zastavy 750 w wersji laminat była propozycją części zamiennej dla rodzimych właścicieli mocno skorodowanych aut tej marki występujących w sporej liczbie w tamtym czasie.
Niestety polski grajdół skutecznie uniemożliwił dalsze prace na tym projektem.
Do dziś zachowały się 4 egzemplarze kompletne plus jeden nie dokończony, lecz z kompletem niezbędnych do dokończenia form.

Reprezentantem praw tego auta w Polsce jest Paweł Taraszkiewicz
archicar@o2.pl, któremu p. B.Leończuk powierzył mecenat nad tym projektem.

Piotr
Piotr
Reply to  łewap
14 lat temu

Dziękuje za tak wyczerpujący komentarz.