Podczas 93. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, który odbędzie się na francuskim torze Circuit de La Sarthe w dniach 14-15 czerwca, fabryczny zespół TOYOTA GAZOO Racing będzie rywalizował w specjalnych barwach. Każdy samochód otrzyma wyjątkowe malowanie. GR010 HYBRID z numerem 7, prowadzony przez Mike’a Conwaya, Kamui Kobayashiego i Nycka de Vriesa, otrzyma czerwono-białe barwy inspirowane modelem TS020, który startował w latach 1998 i 1999, znanego również jako GT-One.
To samochód, który zachwycał aerodynamicznymi kształtami i osiągami na torze, ale też rozbudzał wyobraźnie nowego pokolenia fanów motorsportu w pierwszej części gry Gran Turismo. Charakterystyczne czerwono-białe barwy tego modelu zostały przeprojektowane z myślą o kształtach GR010 HYBRID – dynamiczne białe akcenty przebiegające przez czerwone nadwozie od przodu do tyłu wprost nawiązują do stylistyki GT-One.
Drugi samochód TOYOTA GAZOO Racing na tegoroczne Le Mans 24h to matowoczarny GR010 HYBRID z numerem 8, którego jest prowadzony przez Sébastiena Buemiego, Brendona Hartleya i Ryo Hirakawę. Barwy nadwozia odnoszą się do teraźniejszości. Jego malowanie bazuje na wyrazistym elemencie z logotypem GR, które oddaje wartości zespołu: nieustanny rozwój i tworzenie coraz doskonalszych aut z wyścigowym rodowodem. Oba prototypy otrzymają również specjalne logo, podkreślające 40-lecie obecności Toyoty w Le Mans.
Tak Toyota tworzyła historię legendarnego Le Mans 24h
Motorsportowa historia Toyoty jest blisko związana z kultowym wyścigiem w Le Mans. Fabryczny zespół współtworzył legendę 24-godzinnej rywalizacji na kultowym francuskim obiekcie na oczach setek tysięcy fanów i milionów widzów oglądających transmisje. Od debiutu w 1985 roku do startu w 2024 roku w 26 edycjach Le Mans 24h na torze La Sarthe wystartowało 61 samochodów Toyoty, które pięciokrotnie wygrywały 24-godzinną rywalizację, 18 razy zajmowały miejsca na podium, a osiem razy startowały z pole position. W tym czasie barwy Toyoty reprezentowało 62 kierowców z 16 państw.
Kultowe samochody sportowe Toyoty
Historia startów Toyoty w Le Mans to także kolejne generacje niesamowitych samochodów stworzonych przez inżynierów marki. Wszystko zaczęło się w 1985 roku od modelu 85C z silnikiem opartym na jednostce z cywilnych aut. Lata prac nad silnikiem, układem jezdnym i aerodynamiką zaowocowały pierwszym podium dla marki w 1992 roku. Z powodu regulaminowych zmian w latach 1995-1996 Toyotę w Le Mans 24h reprezentowała Supra w wyścigowym wydaniu. Końcówka XX wieku to niesamowity model TS020, który zdobył pierwsze dla Toyoty pole position (1999 rok) i rywalizował o zwycięstwo.
W 2012 roku Toyota wróciła do rywalizacji w wyścigach długodystansowych po ponad dekadzie przerwy. Kolejne generacje prototypów z napędem hybrydowym pomagały przyspieszać rozwój zelektryfikowanych technologii i walczyć o trofea. W 2018 roku model TS050 HYBRID zapewnił Toyocie pierwsze zwycięstwo w Le Mans, rozpoczynając serię trzech triumfów z rzędu tego auta. Zwycięską passę kontynuował reprezentujący kategorię Hypercar model GR010 HYBRID, który wygrywał w latach 2021 i 2022, a w dwóch kolejnych edycjach wyścigu dojeżdżał na drugiej pozycji.
Źródło, Zdjęcia: Toyota – informacja prasowa