| Zabytkowe samochody - Stare motocykle - Oldtimery - Youngtimery
header Start Historia Motoryzacji Moto Ciekawostki Polska Motoryzacja Rajdy i Zloty Światowa Motoryzacja


Muzea Motoryzacji w Polsce   Kluby i fankluby motoryzacyjne w Polsce   



Prototypowy model polskiego roadstera we włoski dzienniku „Il Giorno” z 1960 r.!

Dodał: Piotr
18 października 2012, godz. 23:48 | Kategoria: Moto ciekawostki, Nowości w serwisie, Zdjęcia.

Jeśli zainteresowała Cię ta informacja, możesz ją skomentować na dole strony.


Żołądkowa odkryła kolejny skrawek historii Syreny Sport. Odnaleziono tajemniczy artykuł opisujący prototypowy model polskiego roadstera! Włoski dziennik „Il Giorno” aż 52 lata czekał w mediolańskich archiwach, by ponownie ujrzeć światło dzienne. Pokazujemy go jako pierwsi w Polsce!

„La piu bella vettura costruita oltre Cortina” – tak podobno włoska prasa nazwała Syrenę Sport, kiedy 52 lata temu jej zdjęcia wyciekły w świat. Podobno, bo dotąd te znamienne słowa były jedynie częścią opowieści – legendy, która narastała wokół tego tajemniczego samochodu.
Określenie „najpiękniejszy samochód zza żelaznej kurtyny” powtarzany jest jak mantra w każdym prawie opisie Syreny Sport, jaki można znaleźć w prasie, Internecie, czy podsłuchując kuluarowe rozmowy. Skąd jednak wzięło się to określenie? Cytowane jest za notatką zamieszczoną w magazynie Motor z czerwca 1960 roku. Była to krótka wzmianka o tym, że włoski dziennik Il Giorno wspomniał o naszej polskiej Syrenie Sport. Jednak jak wyglądał ten artykuł, co konkretnie tam napisano, ile zdjęć opublikowano? Tego dotąd, nie wiedział nikt (zapewne oprócz pracującego wówczas w Motorze dziennikarza). To postanowiła zmienić ekipa żołądkowej gorzkiej pracująca nad repliką stylistyczną Syreny Sport.

Jak znaleźć wydanie gazety sprzed ponad 50 lat?

Zadanie okazało się karkołomne. Nie była przecież znana data publikacji „artykułu widma”. Trzeba było przeszukać egzemplarze archiwalne włoskiego dziennika, tylko z którego miesiąca? Należało poukładać fakty. Wiadomo było, że Syrenę po raz pierwszy prezentowano 1 maja 1960 roku, Magazyn Motor zamieścił króciutki przedruk z Il Giorno 28. czerwca. Do przeszukania były numery z dwóch miesięcy.

il-giorno-30-maggio-1960

Fot. Materiały prasowe

Mrówcza praca rozpoczęła się poszukiwaniami zasobów zdigitalizowanych. Fora internetowe, możliwe do pobrania elektroniczne pliki z wydaniami Il Giorno nie przynosiły żadnych informacji. – Pisaliśmy do kogo się dało: do redakcji Il Giorno, do włoskich bibliotek, o których wiedzieliśmy, że posiadają archiwalne wydania dziennika – wylicza Jan Łukasiak koordynator projektu z ramienia żołądkowej. – Wszędzie ta sama odpowiedź – podajcie datę, znajdziemy potrzebny numer. Wydawało się, że poszukiwania trzeba pogrzebać w otchłani niebytu. – Już myśleliśmy, że nigdy nie dowiemy się co tak naprawdę napisano o naszej Syrenie ponad pół wieku temu – opowiada Łukasiak.

Pomogli rowerzyści… nasza ekipa wybierała się na wycieczkę rowerową z Włoch do Santiago de Compostela. Ich „misją” było nie opuszczać Mediolanu bez kopii artykułu o Syrenie Sport. Mimo upału, sjest, odsyłania z biblioteki do biblioteki w końcu nadeszły dobre wieści. Jest artykuł!

Okazało się, że informacje sprzed 52 lat nie były króciutką wzmianką na temat polskiego prototypu. Redakcja pokusiła się o dość obszerne porównanie Syreny Sport do Citroena 3 CV, zobrazowanie tekstu dwoma zdjęciami i… cytatem nie pozostawiającym złudzeń: „La piu bella vettura costruita oltre Cortina” . Artykuł wydrukowany został na 12 stronie, w dodatku Il Motori 30 maja (nie był to, jak dotąd sądzono, czerwiec). Żołądkowa chce podzielić się tym wspaniałym odkryciem.

il-giorno-syrena-sport

Fot. Materiały prasowe

Tłumaczenie tekstu prasowego:

Duże nowości na wschodzie i na zachodzie

[FRAGMENT NA GÓRZE]
Nowa francuska osobówka i nowa polska wyścigówka mają mnóstwo cech wspólnych; jednak o ile „3 CV” jest przeznaczona dla szerokiej gamy klientów, o tyle „Syrena Sport” nie znajduje w Polsce kupców.

[FRAGMENT DO KRESKI]
Przemysł samochodowy w skali całego globu przechodzi okres szczególnego rozwoju. W Europie wzrost produkcji i sprzedaży jest proporcjonalnie większy niż w Ameryce. Być może z tego powodu fabryki nie odczuwały potrzeby redukcji cen. W każdym bądź razie we Włoszech konsumenci musieli zadowolić się tylko spadkiem cen benzyny, która kosztowała do stu lirów za litr. Sytuacja ta pozytywnie wpłynęła na całą gospodarkę narodową. Wypuszczenie na rynek nowej osobówki, oryginalnej „500 giardiniera”, która miała wypełnić lukę w narodowym przemyśle motoryzacyjnym, spotkało się z zimnym przyjęciem spowodowanym ceną (565.000 lirów), znacznie przewyższającą oczekiwania. We Francji, idąc w ślady Peugeot, Citroen zamierza wypuścić na rynek dużą nowość. Francuska fabryka, która po wielu latach wierności tradycji pchnie się w stronę awangardy w technice modelem całkowicie zautomatyzowanym zawieszeniem (DS 19) posiada jeszcze w produkcji „2 CV” z napędem na przednie koła, pojazd, który można zdefiniować jako najbrzydsza i najbardziej funkcjonalna osobówka świata. Właśnie w kategorii osobówek nowy Citroen z bardzo dużym prawdopodobieństwem pojawi się następnej jesieni.

O jednego konia więcej

Chodzi o 3 CV (Francuz oczywiście), który odtwarza sławny DS 19. Silnik frontowy z dwoma poziomymi cylindrami w przeciwieństwie do ogólnych 550 cmc rozwija ponad 20 HP, wystarczająco by pozwolić osobówce z 4 miejscami na prędkość 100/ha ze zużyciem paliwa mniejszym niż 6 litrów na 100km. Podobnie jak 2 CV i DS 19, Citroen 3 CV trzyma się tradycji z przodu (tzn. napęd na przednie koła i razem koła sterujące). Linia zewnętrzna pojazdu charakteryzuje się tylną szybą nachyloną, która wypuszczona i potem zapomniana przez konstruktorów włoskich, obecnie cechuje Forda Anglia.
Wiadomości z Warszawy donoszą, że również na wschodzie, na terenach komunistycznych, motoryzacja budzi się w sposób obiecujący. Przykładowo fabryka polska FSO Żerań – która produkuje na licencji radzieckiej przestarzałe Pobieda Warszawa – zakończyła opracowanie prototypu nowego auta. To Syrena Sport 750 cmc reprezentująca najbardziej nowoczesny, elegancki i sportowy produkt z branży motoryzacyjnej powstały za kurtyną.

Naśladują nas

Linia tego pojazdu zainspirowana jest gustem włoskim. Cała karoseria jest z plastiku, według projektu inżyniera Łukasiewicza z FSO Zeran. Możliwości produkcyjne fabryki to ok. 1800 pojazdów w miesiącu; jednak w przypadku Syreny Sport (ze względu na duże koszty produkcji ma marne szanse na tutejszy zbyt) wprowadzanych będzie nie więcej niż 5-6 egzemplarzy w miesiącu.
Poza prezentacjami na rozmaitych Międzynarodowych Salonach Motoryzacyjnych Syrena Sport weźmie również udział w kilku wyścigach europejskich, powierzona rajdowcom polskim. Wiemy, że silnik jest dwucylindrowy chłodzony powietrzem 750 cmc. Innych danych nie ma.

Źródło: Informacja prasowa

4 492 odsłon

Dodaj komentarz

*


* Wszystkie dodawane komentarze są moderowane.
* Komentarze zawierające obraźliwe i wulgarne słowa, reklamy, itp. będą usuwane.
* Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w serwisie gravatar.com
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników bloga. Automobilia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeżeli którykolwiek z postów na blogu łamie dobre obyczaje, powiadom o tym » kontakt

Ostatnio dodane


Dziennik miłośnika starej motoryzacji © 2013 Automobilia.pl

Informacja o plikach cookies
Ta strona umieszcza w Twoim urządzeniu różne informacje, w tym tzw. cookies, które kontroluje tylko ona. Z niektórymi z nich potem się kontaktuje. Robi to w celu dostosowania się do Twoich preferencji informacyjnych lub konsumpcyjnych (analizując statystykę Twojej aktywności na stronie, dobierając reklamy, przeciwdziałając nadużyciom). Ustawienie lub pozostawienie ustawienia Twojej przeglądarki akceptującego takie umieszczanie i kontakt oznacza wyrażenie przez Ciebie zgody na taką praktykę. Więcej o powyższym, a także o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Polityce prywatności.

[X] Zamknij