21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę ze ślusarzem Friedrichem Lutzmannem na zakup jego Motorwagenfabrik (fabryki samochodów), co było sygnałem do rozpoczęcia produkcji samochodów w firmie Opel. Był to początek nowej ery, która zapisała się w historii daleko wykraczając poza granice Rüsselsheim. Firma Opel, odnosząca już wcześniej sukcesy w produkcji maszyn do szycia i rowerów, dokładnie 125 lat temu wkroczyła na nieznane dotąd terytorium.
Koniec lat 90-tych XIX wieku: od maszyn do szycia i rowerów do samochodów
Historia sukcesu marki Opel rozpoczęła się w 1862 roku w Rüsselsheim. Adam Opel zbudował swoją pierwszą maszynę do szycia, kładąc tym samym podwaliny pod firmę. Szybko Opel stał się jednym z największych producentów maszyn do szycia w Niemczech i eksportował je do całej Europy. Wraz z rozpoczęciem produkcji rowerów, marka Opel odniosła kolejny sukces. Pierwszy jednoślad został zbudowany w Rüsselsheim w 1886 roku, dzięki czemu Opel stał się jednym z pierwszych producentów rowerów w Niemczech. W latach dwudziestych XX wieku – równolegle z działalnością samochodową – Opel stał się największym na świecie producentem rowerów. Za tym sukcesem stali synowie nieżyjącego już wtedy założyciela firmy.
To oni również dokonali fundamentalnej zmiany idącej w kierunku zmotoryzowanego transportu firmy Opel. Ze względu na kryzys w branży rowerowej w latach 90-tych XIX wieku, bracia Opel poszukiwali nowych produktów i wpadli na pomysł samochodu. W 1897 roku Fritz i Wilhelm Opel odwiedzili pierwszy Niemiecki Salon Samochodowy w Berlinie i spotkali tam Friedricha Lutzmanna. Mistrz ślusarski produkował samochody od 1894 roku, a zatem miał doświadczenie, którego potrzebowali bracia Opel. Zaprosił on braci Opel do swojej fabryki w Dessau, gdzie Fritz i Wilhelm natychmiast dostrzegli potencjał związany z produkcją samochodów, który zaprezentował im Lutzmann.
Choć wszyscy początkowo myśleli o współpracy, bracia Opel złożyli Lutzmannowi atrakcyjną ofertę na całą produkcję, obejmującą grunty, budynki i wyposażenie warsztatu. 21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel i Friedrich Lutzmann podpisali umowę kupna-sprzedaży o wartości 116 887 marek i fabryka stała się własnością Opla. Całą firmę, łącznie z pracownikami i maszynami, przeniesiono z Dessau do siedziby Opla w Rüsselsheim. Sam Lutzmann objął stanowisko kierownika sprzedaży w firmie Adam Opel Motorfahrzeug-Fabrik.
Dzięki przejęciu produkcji i patentów Opel od razu zyskał doświadczenie w zakresie konstrukcji pojazdów mechanicznych. Od tego momentu Lutzmann i wybrani pracownicy zatrudnieni wcześniej przy produkcji rowerów Opla produkowali teraz samochody pod nazwą Opel w specjalnie zbudowanej do tego celu hali produkcyjnej. Pierwsze reklamy nowych modeli pojawiły się już wiosną 1899 roku i głosiły, że „samochody Opla są najlepsze”.
Od tamtego czasu z linii produkcyjnych zakładów w całej Europie zjechało ponad 75 milionów pojazdów marki Opel.
Źródło/Zdjęcia: Opel