Volkswagen EA 276 – prototyp, który miał zastąpić Garbusa
Historia Volkswagena EA 276 jest mniej znana w historii motoryzacji. EA 276 był prototypem samochodu, który został opracowany przez Volkswagena w późnych latach 60. XX wieku. Jego nazwa EA oznacza „Entwicklungsauftrag”, co po niemiecku oznacza „zlecenie rozwojowe”.
Volkswagen EA 276 był jednym z wczesnych projektów mających na celu stworzenie następcy modelu Volkswagena Beetle czyli słynnego Garbusa. Projekt ten był jednym z wielu prób modernizacji i aktualizacji koncepcji samochodu, który stał się symbolem powojennej odbudowy Niemiec i jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najdłużej produkowanych samochodów na świecie.
R e k l a m a
Projekt prototypu był kierowany przez Ferdinanda Piëcha, wnuka Ferdinanda Porsche, założyciela firmy Porsche. Piëch później stał się jedną z kluczowych postaci w historii Volkswagena, jednak w tamtym okresie był jeszcze młodym inżynierem. Prototyp opracowany przez VW charakteryzował się kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami. Po pierwsze, silnik został przeniesiony z tyłu samochodu na przód, co było dużą zmianą w stosunku do klasycznego układu Garbusa. Po drugie, zastosowano w nim przedni napęd, co było innowacją w samochodach Volkswagena. Napędzany był silnikiem typu boxer o pojemności 1,2 litra. Auto osiągało prędkość maksymalną 140 km/h.
Chociaż nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, jego koncepcje i rozwiązania techniczne miały duży wpływ na późniejsze modele Volkswagena, szczególnie na VW Golfa, który stał się jednym z najpopularniejszych i najbardziej wpływowych samochodów kompaktowych na świecie. Projekt EA 276 był więc ważnym krokiem w ewolucji marki Volkswagen i pokazał kierunek, w którym firma miała zmierzać w kolejnych dekadach.
W tym roku przypada 50. rocznica uruchomienia produkcji VW Golfa I. Z tej okazji niemiecki producent w czasie targów Bremen Classic Motorshow zaprezentuje dwa modele: Golfa I i prototypowy model EA 276. Oba auta będą wystawione na stoisku D10, w hali nr 5, od 2 do 4 lutego.
Zdjęcia: Volkswagen