Audi F103 – samochód, który postawił markę na nogi

W połowie lat 60. XX wieku Auto Union GmbH – poprzednik dzisiejszego Audi – znalazł się na rozdrożu. Dotychczasowe modele DKW, bazujące na przestarzałej, przedwojennej technologii i dwusuwowych silnikach, przestały odpowiadać oczekiwaniom rosnącej liczby zamożnych kierowców w powojennych Niemczech. Spadająca sprzedaż i zmieniające się realia rynkowe postawiły firmę przed koniecznością zmiany kierunku. Przełom nadszedł w 1965 roku wraz z debiutem nowego modelu – pierwszego po wojnie auta pod marką Audi.

Nowy silnik, nowa jakość

Decydujący impuls dla przemiany Auto Union dał… Daimler-Benz. Jeszcze jako właściciel firmy, na początku lat 60. zapewnił jej nowoczesny czterosuwowy silnik. W ślad za nim do Ingolstadt trafił inżynier Ludwig Kraus, który odegrał kluczową rolę w opracowaniu nowego pojazdu. Tak powstał model F103 – samochód, który na nowo przywrócił blask nazwie Audi, zapomnianej od czasu wojny.

Reklama

Technologia czterosuwowa oznaczała prawdziwą rewolucję. Model bazował jeszcze na konstrukcji DKW F 102, ale został istotnie zmodyfikowany: wydłużono nadwozie o 10 cm, zastosowano nową atrapę chłodnicy z prostokątnymi reflektorami i zupełnie nowy silnik o pojemności 1.7 litra. Zastosowana kompresja 11,2:1 dawała wyjątkową – jak na tamte czasy – sprawność i osiągi.

Rodzina modeli F103

Pierwszy model oficjalnie nie nosił nazwy Audi 72 – choć tak był potocznie nazywany, od mocy 72 KM. Z czasem jednak dołączyły do niego kolejne wersje: Audi 80, Audi Super 90, Audi 75 oraz bestsellerowy Audi 60. Dzięki różnorodności mocy, wersji nadwoziowych (m.in. kombi o nazwie Variant) i opcji wyposażenia (np. luksusowe wersje „L”), Audi zyskało szerokie grono odbiorców.

Model Super 90 wyróżniał się nie tylko mocą 90 KM i prędkością maksymalną ponad 160 km/h, ale również detalami, takimi jak chromowane listwy wokół nadkoli. Audi 60 z kolei stało się najpopularniejszym wariantem całej serii – wyprodukowano ponad 216 tys. egzemplarzy tego modelu.

Punkt zwrotny dla marki

F103 nie tylko unowocześnił ofertę Auto Union – był to również pierwszy krok ku niezależnej, silnej marce Audi w ramach Grupy Volkswagena. Choć formalnie Auto Union GmbH przekształciło się w Audi AG dopiero w 1985 roku, to właśnie debiut nowego Audi w 1965 roku był początkiem tej przemiany.

Produkcję F103 zakończono latem 1972 roku, przekazując pałeczkę zupełnie nowemu modelowi – Audi 80, który zainicjował legendarną „serię B” Audi.

Dziedzictwo F103

Dla historyków motoryzacji F103 to nie tylko ciekawostka – to symbol odbudowy marki i technicznego postępu. Dowodem jest fakt, że przez siedem lat produkcji F103 przeszedł jedynie kosmetyczne zmiany, co świadczy o dojrzałości i udanym projekcie. W samych pierwszych trzech miesiącach wyprodukowano 16 tys. egzemplarzy – to więcej niż niektóre modele DKW przez cały cykl życia.

Dziś F103 jest uważany za kamień milowy w historii Audi – model, który wyznaczył drogę ku nowoczesności i sukcesowi globalnemu.

Źródło, Zdjęcia: Audi

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

Ford i Carver - historia ekologicznej motoryzacji sprzed 100 lat

Następny wpis
Mazda RX-7 Veilside z "Tokyo Drift" - filmowa legenda na sprzedaż

Mazda RX-7 Veilside z "Tokyo Drift" - filmowa legenda na sprzedaż

Reklama