Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans - wyścigowa legenda w amerykańskim stylu Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans - wyścigowa legenda w amerykańskim stylu

Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans – wyścigowa legenda w amerykańskim stylu

Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans, to prawdziwa perła wśród klasycznych samochodów wyścigowych. To nie tylko ostatni z zaledwie pięciu egzemplarzy zamkniętej karoserii typu Berlinetta, jakie Touring zbudował na bazie modelu 166 MM, ale też jeden z najbardziej ikonicznych przykładów włoskiego rzemiosła motoryzacyjnego początku lat 50. XX wieku.

Na pierwszy rzut oka auto wyróżnia się subtelną elegancją: jasnoniebieski lakier, poziome wloty powietrza na masce, wkomponowane reflektory przeciwmgielne i charakterystyczne przeszklenia boczne nadają mu nie tylko stylu, ale i funkcjonalności aerodynamicznej. Wnętrze kryje rzadko spotykany układ wskaźników firmy Jaeger z białymi tarczami – detal, który dziś rozpala wyobraźnię kolekcjonerów.

Reklama

Debiut pojazdu miał miejsce w 1950 roku na salonie motoryzacyjnym w Paryżu, gdzie samochód prezentowany był na stoisku słynnego importera Ferrari – Luigiego Chinetti. Wkrótce potem trafił w ręce Briggsa Cunninghama – amerykańskiego milionera, kierowcy wyścigowego i kolekcjonera, który kazał przebudować auto do pełnej specyfikacji modelu 195 S.

W grudniu 1950 roku samochód dotarł do Nowego Jorku, stając się pierwszym zamkniętym wyścigowym Ferrari dostarczonym do USA. Uczestniczył w wielu prestiżowych zawodach, m.in. na torach Sebring, Bridgehampton, Watkins Glen i Torrey Pines, zyskując reputację niezawodnej maszyny torowej.

Pod maską tego wyjątkowego auta kryje się silnik V12 o pojemności 2341 cm³ z pojedynczym wałkiem rozrządu w głowicy. Zasilany trzema gaźnikami Weber 32 DCF, generując około 170 KM, co czyniło go jednym z najbardziej wydajnych samochodów wyścigowych swojej epoki. Moc przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów.

Układ hamulcowy oparty na czterech hydraulicznych bębnach zapewniał skuteczne wytracanie prędkości nawet podczas intensywnej jazdy. Zawieszenie – z przodu niezależne, z poprzecznym resorem piórowym, a z tyłu klasyczna oś sztywna oparta na półeliptycznych resorach.

Dziś Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans to nie tylko zabytek – to przepustka do najważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych świata, jak Pebble Beach Concours d’Elegance czy historyczny wyścig Mille Miglia.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 4 500 000 – 5 500 000 dolarów.

Źródło, Zdjęcia: Gooding & Company | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Wyjątkowy duet Aston Martinów trafi na aukcję

Wyjątkowy duet Aston Martinów trafi na aukcję

Następny wpis
Bugatti-Diatto Avio 8C - zapomniany klejnot historii motoryzacji

Bugatti-Diatto Avio 8C - zapomniany klejnot historii motoryzacji

Reklama