Bugatti-Diatto Avio 8C - zapomniany klejnot historii motoryzacji Bugatti-Diatto Avio 8C - zapomniany klejnot historii motoryzacji

Bugatti-Diatto Avio 8C – zapomniany klejnot historii motoryzacji

W świecie motoryzacyjnych klasyków największe emocje budzą nie zawsze najszybsze czy najpiękniejsze maszyny, ale te, które niosą ze sobą fascynujące historie. Takim właśnie pojazdem jest Bugatti-Diatto Avio 8C z 1924 roku – tajemniczy, niemal zapomniany samochód, który odegrał ważną rolę w kształtowaniu dziedzictwa jednej z najbardziej legendarnych marek w historii motoryzacji – Bugatti.

Choć wielu pasjonatów kojarzy Ettore Bugattiego głównie z ultraluksusowymi modelami typu Type 35 czy Type 41 Royale, początki tej marki skrywają o wiele więcej niż tylko elegancję i wyścigowy pazur. Jednym z mniej znanych, a niezwykle istotnych rozdziałów tej historii jest właśnie projekt Avio 8C – rezultat współpracy Bugattiego z włoską firmą Diatto.

Reklama

Lotnicze ambicje na czterech kołach

W początkach XX wieku Ettore Bugatti był zafascynowany zarówno motoryzacją, jak i lotnictwem – dziedzinami, które wtedy dopiero się kształtowały. Już w 1907 roku nawiązał współpracę z Pietro Diatto, którego rodzina od pokoleń produkowała powozy, a później również samochody. W ramach tej współpracy powstał wyjątkowy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 14 litrów, przeznaczony pierwotnie do zastosowania w samolotach, ale ostatecznie zaadaptowany do samochodu – to właśnie jednostka napędowa Avio 8C.

Ten innowacyjny silnik stał się fundamentem pod jedną z najbardziej niezwykłych konstrukcji Bugattiego – luksusowy, ogromny Type 41 Royale. Powstało tylko sześć egzemplarzy tego modelu, a jego silnik bazował właśnie na rozwiązaniach opracowanych przy Avio 8C.

Zagubiony w czasie, odnaleziony przez pasję

Prezentowany egzemplarz to unikatowa hybryda, w której odnaleziony silnik Avio 8C został zintegrowany z podwoziem marki Diatto. Samochód przez wiele lat pozostawał anonimowy, stojąc w muzeum w Turynie bez jakiejkolwiek dokumentacji. Jego istnienie przypomniał światu niemiecki historyk motoryzacji, Uwe Hucke. Finalnego złożenia auta podjął się kolekcjoner i badacz Claude Teisen-Simony, autor książki The Hidden Bugatti Diatto Alliance. Odrestaurowany pojazd zadebiutował na prestiżowej wystawie Retro Mobile w Paryżu w 2019 roku.

Ikona ukryta w cieniu legendy

Mimo że nie znajdziemy go w katalogach najważniejszych modeli marki Bugatti, Avio 8C to niezwykle ważna cegiełka w budowie marki, która dziś kojarzy się z technologiczną perfekcją i bezkompromisowym luksusem. To samochód o unikalnym DNA – łączący ducha wyścigów, ambicje lotnicze i inżynieryjną śmiałość początku XX wieku.

15 sierpnia ten unikalny pojazd zostanie wystawiony na licytację podczas aukcji Bonhams|Cars w Quail Lodge & Golf Club w Kalifornii, w ramach słynnego Monterey Car Week. Szacowana cena? 700 000 – 1 300 000 dolarów – choć, co ciekawe, licytacja odbędzie się bez ceny minimalnej.

Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans - wyścigowa legenda w amerykańskim stylu

Ferrari 166 MM/195 S Berlinetta Le Mans - wyścigowa legenda w amerykańskim stylu

Następny wpis
Unikatowe Maserati MC12 Stradale - tylko 50 sztuk, teraz na aukcji Broad Arrow

Unikatowe Maserati MC12 Stradale - tylko 50 sztuk, teraz na aukcji Broad Arrow

Reklama