Historia Audi w Ingolstadt – od magazynu po fabrykę samochodów
Po zakończeniu II wojny światowej Audi związało swoje losy z Ingolstadt. W 1945 roku, tuż po wojnie, dawni pracownicy Auto Union AG założyli w tym mieście centralny magazyn części zamiennych. Był to kluczowy krok, ponieważ dostawy z terenów zajętych przez Sowietów stały się niemożliwe. Celem działalności magazynu było dostarczanie niezbędnych części do naprawy i utrzymania pojazdów Auto Union z okresu przedwojennego.
Już w ciągu kilku lat firma podjęła decyzję o ponownym wejściu w produkcję pojazdów. 3 września 1949 roku, formalne przygotowania zakończyły się założeniem Auto Union GmbH w Ingolstadt. Pierwszym pojazdem, który firma wypuściła, był DKW F 89 Schnelllaster – dostosowany do potrzeb powojennego rynku. Był to prosty, ale niezawodny dostawczak, dostępny w różnych wersjach nadwozia, oparty na technologii z czasów przedwojennych, z napędem na przednie koła i dwusuwowym silnikiem.
R e k l a m a
Niedługo po premierze dostawczaka, w listopadzie 1949 roku, na rynku pojawiło się kolejne kultowe już wtedy pojazd – motocykl DKW RT 125. Ten model motocykla, znany jeszcze z lat przedwojennych, stał się symbolem mobilności w powojennych Niemczech. Co ciekawe, ten sam model był już produkowany w zakładzie Zschopau pod marką IFA, dlatego wersja z Ingolstadt otrzymała dodatkowe oznaczenie „W”, wskazujące na jego zachodnioniemieckie pochodzenie. Motocykl zachował większość cech swojego pierwowzoru sprzed wojny – od trapezowego widelca, przez dwusuwowy silnik i trzybiegową skrzynię biegów.
Przez kolejne dziesięć lat Ingolstadt było centralnym ośrodkiem produkcyjnym Auto Union GmbH, obok zakładów w Düsseldorfie. Jednak pod koniec lat 50. XX w. ograniczone moce produkcyjne zmusiły firmę do rozbudowy. W 1959 roku powstała nowa fabryka, a jej pierwszym produktem był DKW Junior – mały samochód, który zastąpił wycofany z produkcji DKW RT 125W i oznaczał pełne skoncentrowanie się firmy na produkcji samochodów.
Źródło/Zdjęcia: Audi