Honda S600 – ikona japońskiej klasycznej motoryzacji
W 1964 roku, inspirowana sukcesem swojego limitowanego modelu S500, Honda zdecydowała się poszerzyć swoje horyzonty o kolejny przełomowy model – S600. Ten model, pierwotnie dostępny jako stylowy roadster, niebawem został rozszerzony o wariant fastback coupé, zaspokajając jeszcze szersze spektrum miłośników motoryzacji.
Pod maską S600 znajdziemy czterocylindrowy silnik o pojemności 606 cm3, osiągający 57 KM, co na tamte czasy było wynikiem imponującym. Kluczowe aspekty techniczne, takie jak podwójna krzywka w głowicy oraz zasilanie z czterech gaźników Keihin, pozwalały silnikowi rozwinąć obroty aż do 9500 obr./min. Wspierany przez czterobiegową manualną skrzynię biegów oraz hipoidalny mechanizm różnicowy, model ten oferował dynamikę prawdziwego samochodu sportowego.
S600 nie był tylko technicznym majstersztykiem. Oferował też niezależne zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu, oraz układ kierowniczy z zębatką, co zapewniało doskonałą kontrolę i stabilność. Standardowe wyposażenie obejmowało żebrowane aluminiowe hamulce bębnowe oraz 13-calowe koła, co dodatkowo podnosiło jego sportowy charakter.
Dostępny w dwóch wersjach nadwozia – standardowej i specjalnej (oznaczone jako SM600) – S600 mógł pochwalić się również elegancją i stylem. Wersja z 1965 roku, prezentowana w sportowym odcieniu czerwieni, zdobią chromowane wykończenia, co dodatkowo podkreślało jej wyjątkowość. Eleganckie wnętrze wyposażone było w oprzyrządowanie Denso, kierownicę z drewnianymi oprawami, radio oraz kubełkowe fotele z kontrastowymi czerwonymi pasami, tworząc komfortowe i stylowe środowisko dla kierowcy i pasażerów.
Produkcja modelu S600 trwała do 1966 roku, a jego ogromny wpływ na rynki motoryzacyjne, zarówno w Azji, jak i w Europie, był nie do przecenienia. Był to pierwszy masowo produkowany samochód Hondy z kierownicą po prawej lub lewej stronie oraz pierwszy model marki sprzedany w Europie.
Jego trwałość i niezawodność przyczyniły się do wybudowania silnej marki Hondy, która do dziś jest synonimem innowacji i jakości. Ten konkretny egzemplarz S600, po mistrzowskiej restauracji przez firmę Rudy and Company, jest świadectwem czasów, gdy Honda zaczynała definiować swoje miejsce w motoryzacyjnym panteonie.
Dziś Honda S600 jest nie tylko cennym eksponatem dla kolekcjonerów, ale też ikoną klasyki, którą cenią zarówno historycy, jak i entuzjaści motoryzacji na całym świecie. To bez wątpienia jeden z najlepiej odrestaurowanych modeli S600, a jego posiadanie to prawdziwa przyjemność zarówno dla oczu, jak i dla ducha miłośnika klasycznej motoryzacji.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 30 000 – 40 000 dolarów.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s