Legenda na kołach - Mercedes-Benz 500 K Special Roadster Legenda na kołach - Mercedes-Benz 500 K Special Roadster

Legenda na kołach – Mercedes-Benz 500 K Special Roadster

W świecie motoryzacyjnych ikon niewiele modeli budzi tak wielki podziw jak Mercedes-Benz 500 K Special Roadster z 1935 roku. To samochód, który już w momencie powstania był czymś więcej niż tylko środkiem transportu – był wyrazem luksusu, mocy i kunsztu inżynieryjnego. Dziś, niemal 90 lat po debiucie, uchodzi za jeden z najbardziej pożądanych klasyków wszech czasów.

Projekt, który zapiera dech

Wczesne wersje Special Roadstera inspirowane były sportowymi Mercedesami z lat 20., takimi jak słynny SSK. Charakterystyczne dla tych modeli były bardzo długie maski, cofnięty układ chłodzenia i silnika, oraz muskularne błotniki, które podkreślały sportowy charakter pojazdu. Nisko poprowadzona linia drzwi i dynamicznie opadający tył nadawały sylwetce wyjątkową lekkość i agresję – to właśnie dzięki tym detalom narodził się przydomek „short-tail, low-door”. Pod maską pracował doładowany, 8-cylindrowy silnik o mocy 180 KM – prawdziwa potęga w przedwojennej erze motoryzacji.

Reklama

Egzemplarz jedyny w swoim rodzaju

Spośród zaledwie siedmiu zachowanych egzemplarzy tego typu, na szczególną uwagę zasługuje tzw. „Gore 500 K”. Wyprodukowany z kierownicą po prawej stronie na rynek brytyjski, samochód trafił do rąk Arthur’a Gore’a, wicehrabiego Sudley, późniejszego 7. hrabiego Arran. Zarejestrowany jako „CCP 528”, auto przebyło niezwykłą podróż – od Anglii, przez RPA, aż do USA, gdzie rozpoczęła się jego nowa historia.

W latach 60. został odrestaurowany i pokazany na prestiżowych konkursach elegancji. W 1982 roku, samochód przeszedł ponowną, gruntowną renowacji zdobywając tytuł Best of Show na Pebble Beach Concours d’Elegance – na jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń w świecie klasyków.

Kolekcjonerski klejnot

Samochód trafił następnie do kolekcji Thomasa Perkinsa – jednej z najważniejszych postaci w historii Doliny Krzemowej i zapalonego kolekcjonera przedwojennych aut sportowych. Dziś, po 37 latach w jednych rękach, pojazd ponownie pojawia się na rynku kolekcjonerskim. To wydarzenie wyjątkowe – oryginalny „short-tail, low-door” Special Roadster nie był oferowany w USA od dwóch dekad.

Mercedes-Benz 500 K Special Roadster to nie tylko piękne nadwozie i potężny silnik – to historia zamknięta w metalu, symbol epoki, w której samochody były dziełami sztuki (co trudno zaprzeczyć).

Szacowana cena samochodu na aukcji: 5 500 000 – 7 000 000 dolarów.

Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

55 lat napędu 4x4 Suzuki - od LJ10 po ALLGRIP

Następny wpis
RUF CTR 2 Sport - powrót legendy na aukcję w Monterey

RUF CTR 2 Sport - powrót legendy na aukcję w Monterey

Reklama