Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution (W201), znany również jako Evolution II, to wyjątkowy model stworzony głównie w celu zaspokojenia przepisów homologacyjnych serii wyścigów DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft). Samochód ten był odpowiedzią na rosnącą rywalizację w serii DTM, szczególnie między Mercedesem a BMW, które rywalizowały modelem E30 M3.
Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II wyróżniał się nie tylko dzięki swoim osiągom, ale także dzięki wyjątkowemu i funkcjonalnemu pakietowi aerodynamicznemu, który obejmował regulowane tylne skrzydło oraz spojler na tylnej szybie, zaprojektowane przez profesora z Uniwersytetu w Stuttgarcie. Te elementy nie tylko zwiększały siłę docisku, ale również obniżały współczynnik oporu powietrza.
R e k l a m a
Pod maską Evolution II znajdował się 16-zaworowy, 2,5-litrowy silnik opracowany we współpracy z Cosworthem, który w standardowej wersji generował 232 konie mechaniczne. Jest to szczególnie imponujące, biorąc pod uwagę, że był to silnik wolnossący z początku lat 90. Silnik ten charakteryzował się krótszym skokiem i większą średnicą cylindrów w porównaniu do wersji Evo I, a jego maksymalne obroty sięgały 7200 obr./min. Evolution II był również wyposażony w hydraulicznie samopoziomujące zawieszenie tylne, które pozwalało na regulację wysokości nadwozia.
Prezentowany Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution z numer 226, jest jednym z 502 wyprodukowanych egzemplarzy. Auto zostało sprzedane w kwietniu 1990 roku za pośrednictwem Autohaus Berner w Wolfratshausen. Jest wykończone w charakterystycznej dla tego modelu kombinacji kolorystycznej tj. niebiesko-czarny metaliczny lakier (199U). Wnętrze zostało wykończone skórą w kolorze antracytowym, a jego oryginalny zestaw specyfikacji fabrycznych obejmuje elektrycznie sterowany szyberdach, podgrzewane siedzenia, tylne lampki do czytania oraz klimatyzację.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 255 000 – 300 000 euro.
Zdjęcia: RM Sotheby’s