Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 – legenda rajdów i wyścigów
W świecie motorsportu, pewne samochody zostawiają trwały ślad dzięki swoim wyjątkowym osiągnięciom i innowacyjnej technologii. Mercedes-Benz 450 SLC 5.0, zaprezentowany w 1977 roku, jest jednym z tych legendarnych pojazdów, który przekroczył granice możliwości w rajdach i wyścigach długodystansowych.
W odpowiedzi na rygorystyczne wymogi Rajdowych Mistrzostw Świata 1978, Mercedes-Benz zdecydował się zbudować coś wyjątkowego. 450 SLC był wyposażony w innowacyjny, całkowicie aluminiowy 5,0-litrowy silnik V8, który był o 40 kilogramów lżejszy od swoich żelaznych odpowiedników. Takie podejście nie tylko redukowało wagę, ale także poprawiało ogólną wydajność pojazdu.
R e k l a m a
Debiut samochodu miał miejsce podczas Rajdu Côte D’Ivoire w 1979 roku. Zespół Mercedes-Benz zanotował spektakularny sukces, kończąc zawody na pierwszych czterech miejscach – z Bjornem Waldegardem na czele, który później tego samego roku zdobył tytuł mistrza świata. Był to pierwszy przypadek, gdy samochód z automatyczną skrzynią biegów zdobył tak prestiżowe laury w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 nie ograniczał się tylko do rajdów. W latach 80. samochód został zaadaptowany do wyścigów długodystansowych, biorąc udział w legendarnym wyścigu „24 Hours of Spa”. Pomimo nieuchronnych zmian, jak wymiana aluminiowego bloku silnika na bardziej niezawodny stalowy, samochód nadal zachowywał wysoką konkurencyjność, zajmując czołowe lokaty.
Przywrócony do pierwotnego stanu i malowania z Rajdu Bandama 1979, auto kontynuuje swoje życie jako ceniony eksponat wśród kolekcjonerów. Jego bogata historia rajdowa i wyścigowa sprawia, że jest nie tylko fascynującym świadkiem historii motorsportu, ale także atrakcyjnym aktywem dla każdego kolekcjonera.
Mercedes-Benz 450 SLC 5.0 to to ikona, która definiowała możliwości techniczne i taktyczne w sporcie motorowym lat 70. i 80. Dla miłośników motoryzacji i historii rajdów, jest to przypomnienie o złotej erze rajdów, gdzie innowacje i odwaga kierowców kształtowały dzisiejsze wyścigi. Ten model, nie tylko podnosił poprzeczki, ale również inspirował przyszłe pokolenia pojazdów wyścigowych.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 800 000 – 1 000 000 euro.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s