Narodziny dzikiego kota czyli Chevrolet w latach powojennych
Do wybuchu II Wojny Światowej wyniki sprzedaży Chevroleta były zadowalające i porównywalne z wynikami Forda, jego odwiecznym i największym konkurentem. Wstrząs, jakim była wojna oraz społeczna i gospodarcza próżnia charakteryzująca okres powojenny sprawiły, że rynek wrócił do punktu wyjścia.
Fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette
Gdy na początku lat 50. XX w. nastąpił wreszcie gwałtowny wzrost gospodarczy, zaczęły się ujawniać pierwsze powojenne trendy: nowe pokolenie konsumentów oczekiwało nowego wyglądu, wolności i większej przyjemności z jazdy. Dyrektor generalny Chevroleta, Thomas Keating, zareagował, wprowadzając opcjonalnie skrzynię biegów Powerglide (1950), pierwszą w pełni automatyczną skrzynię biegów dostępną w tańszym segmencie rynku. Aby zaspokoić dążenia do większej prędkości, w 1953 roku Chevrolet wypuścił na rynek model Corvette. Był to pierwszy samochód sportowy produkowany na masową skalę!
Fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette
Chociaż inżynierowie świetnie oddali ducha nowych czasów, wypuszczając na rynek model Corvette, wciąż nie przeprowadzono modernizacji popularnych modeli. Keating przeczuwał, że rewolucja w stylu najbardziej uderzy w Forda. Przekonał zarząd GM, że Chevrolet za bardzo skoncentrował się na silniku V6 i zlecił inżynierowi odpowiadającemu wcześniej za markę Cadillac, Edwardowi N. Cole’owi opracowanie nowego silnika V8. Jednocześnie zupełnie zmieniono konstrukcję nadwozia. Nowy samochód miał wyglądać zupełnie inaczej, jednak tak, aby wciąż był rozpoznawalny jako Chevrolet.
Gdy w 1955 roku Chevrolet przedstawił owoc wysiłków konstruktorów i inżynierów, sukces był niewiarygodny. Czasopismo „Mechanix Illustrated” porównywało silnik V8 do dzikiego kota: „Dziki kot – naprawdę niezwykły”. W teście prędkości pojazd osiągnął maksymalną prędkość 181 km/h, a krytyk Tom McCahill ogłosił to wydarzenie „jedną z największych sensacji roku”.
Wprowadzeniu na rynek powojennego majstersztyku Chevroleta towarzyszyła niezwykle dynamiczna kampania reklamowa. Gdy w 1955 roku modele Chevroleta trafiły do salonów, dealerzy rozdali 2 131 000 balonów, 1 016 920 buteleczek perfum oraz ogromną liczbę długopisów i kółek do kluczy.
Dla Chevroleta 1955 rok był najlepszym rokiem w historii firmy. Liczba sprzedanych pojazdów wzrosła do 1 646 681 i przewyższyła sprzedaż Forda, która wyniosła 1 573 276 egzemplarzy. W wyścigu NASCAR zespół wyścigowy Chevroleta wygrał 13 z 25 wyścigów na krótkim torze.
Okres do początku lat 70. XX w. to dla firmy pasmo sukcesów. Na rynek wprowadzano takie innowacyjne rozwiązania jak silnik wyposażony we wtrysk paliwa (1957) i niezależne zawieszenie czterokołowe (1959). W 1958 roku w modelu El Camino Chevrolet połączył funkcje pickupa i komfort, jaki zapewnia duży samochód osobowy. W 1962 roku Chevrolet wprowadził nową linię mniejszych pojazdów, modele Chevy II. Modele Malibu i Camaro, uważane obecnie za przedstawicieli klasyki, pojawiły się na rynku odpowiednio w 1963 i 1966 roku.
Źródło: Chevrolet Polska
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!