Pininfarina 2 Porte + 2 – unikalny samochód na bazie NSU Ro 80
W 1972 roku włoskie biuro projektowe Pininfarina zaprezentowało światu wyjątkowy projekt bazujący na NSU Ro 80, samochodzie, w którym zamontowano silnik Wankla. Stworzony z myślą o nowoczesnym wzornictwie i aerodynamice, model 2 Porte + 2 był pokazowym egzemplarzem, który miał na celu zademonstrowanie innowacyjnego podejścia do projektowania samochodów.
Nadwozie 2 Porte + 2, oparte na oryginalnej konstrukcji sedana, zostało wzbogacone m.in. o wzmocnione progi, aby pomieścić nowe elementy aerodynamiczne. Jednym z ciekawszych rozwiązań była nietypowa konfiguracja drzwi – cztery, z czego tylna para otwierała się od środka (jak w Syrenie 104), co wyróżniało ten model na tle konkurencji. Samochód mieścił dwie osoby z przodu i dwie z tyłu, wpisując się w popularny wówczas trend 2+2, choć zazwyczaj taka konfiguracja zakładała jedynie dwoje drzwi.
R e k l a m a
Nie tylko nadwozie zasługiwało na uwagę, biuro Pininfarina zadbało również o wnętrze. Deska rozdzielcza była ergonomicznie zaprojektowana, z instrumentami wygodnie rozmieszczonymi przed kierowcą.
Model 2 Porte + 2 zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Turynie, gdzie zdobył uznanie zarówno krytyków, jak i publiczności. Jego innowacyjność nie przeszła bez echa, w kolejnych latach pojawiał się na różnych wystawach, m.in. na zlocie NSU w Holandii w 1994 roku.
Jeden z egzemplarzy, będący własnością kolekcjonera Rudiego Kleina, po licznych pokazach w Stanach Zjednoczonych, trafił na wystawę do muzeum w Niemczech. Dziś, nadal w niemal oryginalnym stanie, samochód ten jest poszukiwanym kąskiem dla entuzjastów nowoczesnego designu i wyjątkowej inżynierii.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 55 000 – 70 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s