Samochody turbinowe Chryslera
Program silników turbinowych Chryslera rozpoczął się pod koniec lat trzydziestych XX wieku, kiedy to firma zaczęła eksperymentować z nowatorskimi rozwiązaniami napędowymi. W latach pięćdziesiątych Chrysler regularnie testował swoje samochody turbinowe podczas długodystansowych podróży, badając ich wydajność i wytrzymałość w różnych warunkach.
Fot. Rochkind/CC BY 3.0
R e k l a m a
Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w programie był silnik turbinowy A-831, który napędzał zaprojektowany przez Ghia samochód. Silniki te były niezwykle wszechstronne pod względem rodzaju paliwa, w tym mogły pracować na olejach organicznych. To sprawiało, że były bardziej elastyczne w użytkowaniu w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami. Co więcej, wymagały one znacznie mniej konserwacji i charakteryzowały się większą trwałością.
Po przetestowaniu prototypów, Chrysler uruchomił program dla użytkowników w październiku 1963 roku. Do stycznia 1966 roku 203 kierowców z 133 miast miało okazję przetestować samochody turbinowe w codziennym użytkowaniu. Pojazdy przejechały łącznie ponad milion mil, co pozwoliło firmie na dokładną analizę zarówno zalet, jak i wad tych nowoczesnych silników.
Fot. Greg Gjerdingen/CC BY 2.0
Wśród głównych problemów, które ujawniły się podczas testów, znalazły się m.in. skomplikowana procedura rozruchu, trudności z przyspieszaniem czy nadmierny hałas. Mimo tych wyzwań, program użytkowników pokazał również istotne zalety – silniki turbinowe okazały się niezwykle niezawodne i wymagały minimalnej konserwacji.
Pod koniec programu, w 1966 roku, Chrysler odzyskał większość samochodów turbinowych, niszcząc wszystkie z wyjątkiem dziewięciu. Dziś osiem z nich można zobaczyć w muzeach, a jeden znajduje się w prywatnej kolekcji Jaya Leno. Mimo obiecujących wyników, program silników turbinowych zakończył się w 1979 roku. Firma nie była w stanie sprostać rygorystycznym przepisom dotyczącym emisji spalin.
Fot. Michael Barera/CC BY-SA 4.0
Ostateczny cios dla programu przyszedł w 1979 roku, kiedy Chrysler musiał zakończyć prace nad silnikami turbinowymi w zamian za otrzymanie rządowej pomocy finansowej. Choć program zakończył się niepowodzeniem, historia samochodów turbinowych Chryslera pozostaje fascynującym przykładem dążenia do innowacji w przemyśle motoryzacyjnym.