Serenissima GT – projekt Toma Tjaarda
W świecie motoryzacji niewiele jest samochodów, które potrafią tak doskonale połączyć innowację z elegancją, jak Serenissima GT z 1968 roku. Ten wyjątkowy pojazd, z podwoziem oznaczonym jako GT001, jest kwintesencją stylu i inżynierii połowy XX wieku, będąc jednocześnie owocem wyobraźni legendarnego amerykańskiego projektanta samochodów, Toma Tjaarda.
Serenissima GT narodziła się jako samochód koncepcyjny, mający zdobić stoisko Ghia na prestiżowym Salonie Samochodowym w Turynie w 1968 roku. Był to jeden z pierwszych projektów, nad którymi Tjaarda pracował po dołączeniu do Ghia, zaraz po odejściu wielkiego Giorgetto Giugiaro. Jego projekt był nie tylko manifestacją nowego kierunku w stylistyce, ale również wynikiem twórczego współdziałania między Giovannim Volpi, a Alejandro de Tomaso, który wówczas przewodził Ghia.
R e k l a m a
Zachwycający design Serenissima GT szybko zdobył uznanie, co zaowocowało prezentacjami na kolejnych międzynarodowych salonach samochodowych – w Genewie w 1969 roku oraz w Nowym Jorku. Oprócz niezwykłej stylistyki, samochód ten był w pełni funkcjonalnym prototypem, wyposażonym w silnik Alf Francis M-167. Jego czerwone malowanie podkreślało dynamiczny charakter i wyjątkowość tej maszyny.
Dziś Serenissima GT z 1968 roku jest symbolem luksusu, innowacji i piękna, oferując rzadką okazję do posiadania unikalnego dzieła sztuki motoryzacyjnej. To nie tylko samochód – to hołd dla epoki, w której design i technologia były nierozerwalnie związane z pasją i wizją wielkich twórców.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 700 000 – 900 000 dolarów.
Źródło: Gooding & Company, Zdjęcia: Mathieu Heurtaul