TOYODA nie TOYOTA – Model AA z 1936 roku – historia „D” czyli „T”
Jest 1926 rok, Sakichi Toyoda rozpoczyna budowę fabryki „Toyoda Automatic Loom Works Ltd.”, z zamiarem produkcji maszyn włókienniczych. Firma otrzymuje nazwę, w której widnieje nazwisko właściciela fabryki „TOYODA”.
Fot. TOYOTA AUTOMOBILE MUSEUM | TOYOTA – Model AA, 1936 r.
Tak właśnie pokrótce zaczyna się historia Toyoty, która nazywała się z początku Toyoda ;-) Każdy się pewnie zastanawiał (ja też) lub zastanawia, czemu Kiichiro Toyoda postanowił w nazwie zmienić jedną literę („d” na „t”) i co było tego przyczyną? W końcu to jego ojciec zapoczątkował biznes, który funkcjonuje od ponad 70 lat, więc dobry obyczaj nakazywałby aby podtrzymać rodzinną tradycję, zwłaszcza jeśli jest sygnowany nazwiskiem rodowym.
Fot. Opracowanie własne
Kiedy Kiichiro Toyoda zdecydował się na rozpoczęcie produkcji samochodów, potrzebował nazwy dla swojego nowego biznesu. W tym celu zorganizował publiczny konkurs na opracowanie loga i nazwy firmy. Jak się okazało, frekwencja w konkursie przeszła najśmielsze oczekiwanie, gdyż zgłosiło się do niego 27 tyś. osób! z rożnymi pomysłami. Z pośród wszystkich zgłoszeń został wyłoniony jeden, zwycięski, który zakładał zmianę „TOYODA” na „TOYOTA”.
Uznano, iż taka nazwa jest łatwiejsza w wymowie, bardziej miększa na ostatnią sylabę, ale też ilość znaków jaka potrzebna jest aby ją zapisać w jęz. japońskim Katakana – system pisma sylabicznego jest mniejsza – przy „D” – 10, a przy „T” jest tylko 8. Co więcej liczba 8 w Japonii uważana jest za szczęśliwą, która symbolizuje wzrost i dobrobyt. Być może powodem zmiany, było też znaczenie nazwy „TOYODA”, która określa „żyzność pól ryżowych”, co nie za bardzo pasowało do nowej koncepcji biznesowej. Na koniec w tym wszystkim, właśnie pierwszy samochód osobowy wyprodukowany przez Toyotę, otrzymał nową markę „TOYOTA – Model AA”.
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!
Autko podobne do wielu innych z tego okresu, ale wygląda trochę, jakby go na siłę przeprojektowano na silnik większy, niż zakładano.
Jak można przeczytać np. na Wikipedii – Pod koniec lat 20. XX wieku Kiichirō Toyoda przebywał w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie zainteresował się branżą motoryzacyjną.
Podejrzewam, że właśnie te wizyty miały spory wpływ na design modelu AA.