Mercedes-Benz W 196 R hitem aukcji samochodów zabytkowych
Jednym z głównych bohaterów minionego samochodowego tygodnia w Pebble Beach był W 196 R – samochód wyścigowy Formuły 1, który w weekend można było podziwiać na tamtejszym stoisku Mercedes-Benz. Maszyna od 1965 r. należy do kolekcji muzeum Indianapolis Motor Speedway Museum, a pod koniec roku ma trafić na aukcję RM Sotheby’s w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
To jeden z niewielu W 196 R, który ma okazję zmienić właściciela. Eksperci zakładają, że pojazd może osiągnąć rekordową cenę. Najcenniejszym samochodem na świecie jest jeden z dwóch wyprodukowanych Mercedesów 300 SLR „Uhlenhaut Coupé”. Mercedes-Benz sprzedał go w maju 2022 r. za rekordową kwotę 135 milionów euro. Wyścigowy pojazd bazuje właśnie na W 196 R – uznanej Srebrnej Strzale z sezonów 1954 i 1955 Formuły 1.
R e k l a m a
Mercedes-Benz W 196 R z podwoziem numer 9
Samochód wyścigowy z podwoziem numer 9 został ukończony po sezonie 1954, początkowo jako wariant z odsłoniętymi kołami. Na potrzeby wyścigu Buenos Aires Grand Prix (30 stycznia 1955 r.; nieobjętego mistrzostwami) podwozie zostało wyposażone w silnik o pojemności 3 litrów. W dwóch starciach na oczach własnej publiczności Juan Manuel Fangio zajął drugie miejsce, co zapewniło mu zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Przez resztę sezonu pojazd miał 2,5-litrowy silnik, zgodnie z przepisami Formuły 1. 11 września 1955 r. Stirling Moss poprowadził go w ostatnim wyścigu sezonu na Monzy; wtedy, z myślą o specyfice toru, samochód otrzymał opływowe nadwozie. Utrzymując się na siódmej pozycji, Moss wycofał się z rywalizacji po 28 okrążeniach. Po zakończeniu zmagań w 1955 r. maszyna została przekazana do byłego muzeum fabrycznego. W 1965 r. Indianapolis Motor Speedway Museum otrzymało rzeczony egzemplarz W 196 R jako prezent od ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG.
Sezony 1954 i 1955 należą do najbardziej udanych w historii wyścigowych aktywności marki spod znaku gwiazdy: Mercedes-Benz wraz z W 196 R dokonał wspaniałego powrotu na scenę wyścigów Grand Prix. W obu tych latach Juan Manuel Fangio został mistrzem świata Formuły 1, właśnie za kierownicą W 196 R, a w 1955 r. Stirling Moss wygrał Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych w modelu 300 SLR (W 196 S).
Źródło/Foto: Mercedes-Benz