Renault 17 – powrót legendy w nowoczesnej elektrycznej formie
Renault połączyło siły z francuskim projektantem Ora Ïto, aby stworzyć nowoczesną wersję klasycznego modelu Renault 17 z 1971 roku. Ten restomod1, łączący retro z nowoczesnością, przynosi na nowo urok oryginalnego coupé, jednocześnie wprowadzając je w erę elektryczności.
W latach swojej świetności Renault 17 dostępny był jako czteromiejscowe coupé lub kabriolet, napędzany silnikiem o pojemności 1,6 litra, przekazującym moc na przednie koła. Pierwotny model zaprezentowano na Paryskim Salonie Samochodowym w październiku 1971 roku. W nowej odsłonie projektant i Renault postanowili jednak na radykalną zmianę: napęd na tył oraz silnik elektryczny o mocy 270KM (199 kW) z możliwością przejechania do 400 km. Dzięki szerokiemu zastosowaniu włókna węglowego, masa pojazdu wynosi jedynie 1400 kg, co dodatkowo poprawia jego osiągi.
R e k l a m a
Renault nie ujawnia jeszcze dokładnych danych dotyczących przyspieszenia, ale można spodziewać się, że nowa wersja spokojnie przewyższy osiągi nawet najbardziej sportowej wersji Gordini z lat 70.
Ora Ïto zdecydował się pozostać wiernym oryginalnemu designowi, pracując w ścisłej współpracy z projektantami Renault. „Z Sandeepem Bhambra i Gillesem Vidalem pracowaliśmy nad motywem retro-futurystycznym, niemal kinowym,” mówi Ïto „Chciałem nadać Renault 17 drugą „skórę”, zachowując klasyczny design, ale jednocześnie nadając mu bardziej współczesny wygląd pod względem płynności, dynamiki i racjonalności poprzez moje podejście do projektowania, które nazywam 'simplexity’. Pragnąłem uprościć bardziej złożone aspekty”.
W porównaniu z oryginałem, restomod Renault jest o 17 cm szerszy, ma obniżone zawieszenie, a jego wygląd uzupełniają większe felgi. Oświetlenie zostało przeprojektowane jako wąskie, szczelinowe reflektory LED.
Wnętrze zostało wykończone wełną Merino, a centralna konsola zyskała nowy ekran dotykowy oraz cztery cyfrowe wyświetlacze w roli wskaźników.
Nowoczesna wersja Renault 17 dołącza do grona innych retro-elektrycznych modeli, takich jak Hyundai Pony i Opel Manta. Renault kontynuuje tradycję, którą wcześniej zapoczątkowały projekty R4, R5 i Twingo, a my możemy tylko mieć nadzieję, że nowy Renault 17 zapowiada świetlaną przyszłość dla francuskiego coupé.
Źródło/Zdjęcia: Renault
- restomod: połączenie „renowacji” i „modyfikacji” w celu połączenia klasycznego uroku oryginalnego samochodu ze współczesnymi technologiami i materiałami. ↩︎