De Tomaso Mangusta Prezydenta Meksyku

De Tomaso Mangusta, jedno z pierwszych superaut w historii, zadebiutował w 1967 roku, umacniając pozycję marki De Tomaso na rynku motoryzacyjnym. Alejandro De Tomaso, argentyński kierowca wyścigowy, który przeniósł się do Włoch w latach 50., założył firmę De Tomaso Automobili w Modenie w 1959 roku. Początkowo firma koncentrowała się na budowie samochodów wyścigowych, w tym bolidów dla Formuły 1.

Prezentowany egzemplarz jest wyjątkowy, auto było dostarczone w 1969 roku do Prezydenta MeksykuGustavo Díaza Ordaza Bolaños.

Reklama

Pierwszy samochód drogowy De Tomaso, model Vallelunga, pojawił się dopiero w 1964 roku. Był to elegancki coupé z silnikiem Forda o pojemności 1,5 litra. Choć nie odniósł komercyjnego sukcesu, Vallelunga dał podstawy techniczne dla kolejnego modelu – Mangusty.

Mangusta została zaprezentowana w 1967 roku i od razu zwróciła uwagę zarówno designem, jak i osiągami. Samochód posiadał centralnie umieszczony silnik V8 Forda o pojemności 4,7 litra, który generował 306 KM, co pozwalało osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą około 250 km/h. Silnik ten był również stosowany w legendarnym modelu Ford GT40, zwycięzcy Le Mans. Karoseria zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro z Carrozzeria Ghia, wyróżniała się charakterystycznymi „skrzydłami mewy”, czyli unoszonymi do góry pokrywami silnika.

Chociaż Mangusta była produkowana z większym rozmachem niż mogłoby się wydawać dzięki współpracy z Fordem, na drogach pojawiło się jedynie 401 egzemplarzy tego modelu w latach 1967-1971. Dziś uważa się, że na świecie przetrwało około 250 Mangust, co czyni ten samochód niezwykle rzadkim okazem kolekcjonerskim.

Szacowana cena samochodu na aukcji:  250 000 – 350 000 euro.

Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

Renault 17 - powrót legendy w nowoczesnej elektrycznej formie

Następny wpis

Citroën CX obchodzi 50. rocznicę powstania

Reklama