De Tomaso Mangusta Prezydenta Meksyku
De Tomaso Mangusta, jedno z pierwszych superaut w historii, zadebiutował w 1967 roku, umacniając pozycję marki De Tomaso na rynku motoryzacyjnym. Alejandro De Tomaso, argentyński kierowca wyścigowy, który przeniósł się do Włoch w latach 50., założył firmę De Tomaso Automobili w Modenie w 1959 roku. Początkowo firma koncentrowała się na budowie samochodów wyścigowych, w tym bolidów dla Formuły 1.
Prezentowany egzemplarz jest wyjątkowy, auto było dostarczone w 1969 roku do Prezydenta Meksyku – Gustavo Díaza Ordaza Bolaños.
R e k l a m a
Pierwszy samochód drogowy De Tomaso, model Vallelunga, pojawił się dopiero w 1964 roku. Był to elegancki coupé z silnikiem Forda o pojemności 1,5 litra. Choć nie odniósł komercyjnego sukcesu, Vallelunga dał podstawy techniczne dla kolejnego modelu – Mangusty.
Mangusta została zaprezentowana w 1967 roku i od razu zwróciła uwagę zarówno designem, jak i osiągami. Samochód posiadał centralnie umieszczony silnik V8 Forda o pojemności 4,7 litra, który generował 306 KM, co pozwalało osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą około 250 km/h. Silnik ten był również stosowany w legendarnym modelu Ford GT40, zwycięzcy Le Mans. Karoseria zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro z Carrozzeria Ghia, wyróżniała się charakterystycznymi „skrzydłami mewy”, czyli unoszonymi do góry pokrywami silnika.
Chociaż Mangusta była produkowana z większym rozmachem niż mogłoby się wydawać dzięki współpracy z Fordem, na drogach pojawiło się jedynie 401 egzemplarzy tego modelu w latach 1967-1971. Dziś uważa się, że na świecie przetrwało około 250 Mangust, co czyni ten samochód niezwykle rzadkim okazem kolekcjonerskim.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 250 000 – 350 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars