Citroën CX obchodzi 50. rocznicę powstania
Zaprojektowany w 1974 roku by zastąpić model DS, który sam był następcą modelu Traction, CX został zapamiętany jako niesamowity symbol Citroëna z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Podobnie jak jego dwaj prestiżowi poprzednicy, czerpie z licznych innowacji technicznych, za sprawą których na przestrzeni siedemnastu lat swojej kariery zyskał wyjątkowy charakter i nadal wyróżnia się nawet w 2024 roku. Jego unikatowy styl to zasługa eleganckiej, nisko zawieszonej, aerodynamicznej sylwetki, która jest natychmiast rozpoznawalna. Model CX został zastąpiony latem 1989 roku przez model XM, wprowadzony na rynek w maju rok wcześniej. Jednak jego wersje kombi były cały czas produkowane aż do lata 1991 roku.
Model CX został oficjalnie zaprezentowany 26 sierpnia 1974 roku, dokładnie dwa miesiące po ogłoszeniu fuzji firm Automobiles Citroën i Automobiles Peugeot. Zaprezentowane przedstawicielom prasy w Szwecji w lipcu poprzedniego roku, używane do testów dwadzieścia dwa egzemplarze modeli CX 2000 i CX 2200 powróciły do Paryża, do salonu Citroëna przy Avenue des Champs-Elysées, w ramach 3400-kilometrowej, sześciodniowej trasy o nazwie Raid Arctique 1974. Za kierownicą usiadło dwudziestu dwóch młodych ludzi, którzy rok wcześniej wzięli udział w Raid Afrique 1973 w 2CV.
Wprowadzony na rynek 28 sierpnia 1974 roku CX 2000 przyciągnął wiele uwagi podczas Salonu Samochodowego w Paryżu zorganizowanego w październiku następnego roku. Był on gwiazdą stoiska Citroëna i od razu został uznany za innowacyjny samochód. Od swoich poprzedników przejął napęd na przednie koła, hydropneumatyczne zawieszenie i dwuobwodowy układ sterujący z podciśnieniowym wspomaganiem hamulców tarczowych, które są obecnie kojarzone z wizerunkiem Citroëna. Ale nowo wprowadzony model oferuje również szereg oryginalnych innowacji. Zamontowany poprzecznie czterocylindrowy silnik jest umieszczony w przednim zwisie i pochylony do przodu, aby jeszcze bardziej zoptymalizować rozkład masy i przyczepność kół. Aby zapewnić wyjątkowy komfort, nadwozie typu „monocoque” jest połączone z ramą osi szesnastoma elastycznymi łącznikami, które redukują hałas i wibracje dochodzące z przedniej i tylnej osi, a także z silnika i skrzyni biegów.
Jeśli chodzi o estetykę, oprócz wyjątkowo aerodynamicznych linii, co podkreśla nazwa CX, cały układ wnętrza był przedmiotem niezwykle szczegółowych badań. Najbardziej charakterystyczną cechą jest bez wątpienia słynny zestaw wskaźników w kształcie półksiężyca, który znajduje się w desce rozdzielczej. Nie zapomniano o ergonomii i bezpieczeństwie pasywnym. Przede wszystkim, wszystkie elementy sterujące niezbędne do prowadzenia samochodu, takie jak reflektory, kierunkowskazy, wycieraczki i klakson, są dostępne na wyciągnięcie ręki, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Wszystkie elementy wykończenia i wnętrza są pozbawione ostrych wystających elementów, a materiały z których są wykonane zostały zaprojektowane tak, aby były tak wytrzymałe, jak organy ludzkiego ciała. Kolejną innowacją wprowadzoną w 1974 roku były chowane przednie pasy bezpieczeństwa.
Niezliczone zalety tego samochodu nie pozostały oczywiście niezauważone i 29 stycznia 1975 roku europejska prasa motoryzacyjna przyznała mu nagrodę Car of the Year Trophy 1975, jako dowód jego znaczącej przewagi nad Volkswagenem Golfem, Audi 50, Fiatem 131 i Volvo 200. W lipcu 1975 roku CX otrzymał od SM również słynny Diravi, czyli wspomaganie kierownicy ze wspomaganiem powrotu. Ten nowy typ wspomagania układu kierowniczego o twardości zależnej od prędkości, zapewniał wyjątkowe prowadzenie w każdych warunkach, czy to na suchej, mokrej czy też zaśnieżonej nawierzchni, i przy każdej prędkości. Początkowo był dostępny jako opcja, później zaś montowany w standardzie w całej gamie.
Biorąc pod uwagę wszystkie modele, w latach 1974-1991 wyprodukowano łącznie 1 042 460 egzemplarzy Citroëna CX. Liczba ta obejmuje 913 375 sedanów, w tym 29 380 w wersji długiej produkowanej w latach 1974-1989, oraz 129 085 kombi, w tym 900 Enterprise, w latach 1976-1991.
Źródło/Foto: Citroën – informacja prasowa
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!