Choć Škoda Favorit zadebiutowała pod koniec lat 80., dziś znów przykuwa uwagę – tym razem jako futurystyczna wizja zainspirowana duchem nowoczesności. Dzięki projektowi Ljudmila Slavova klasyczny model doczekał się cyfrowej reinterpretacji, która łączy historię marki z jej współczesnym językiem stylistycznym – Modern Solid.
Oryginalna Favorit była symbolem ambicji i nowoczesności w czasach, gdy wschodnioeuropejska motoryzacja często pozostawała w tyle za Zachodem. Zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Petra Hrdlički, był przełomowym modelem – na tyle udanym, że zwrócił uwagę nawet Volkswagena. To właśnie ten sukces zainspirował Ljudmila Slavova, który poświęcił około 120 godzin, by stworzyć jego nową interpretację.
Projektując nową wersję Favorit, Slavov celowo unikał najbardziej rozpoznawalnych współczesnych cech stylistycznych Škody, takich jak Tech-Deck Face. Zamiast tego skupił się na ewolucji detali oryginału. Nowoczesna Favorit zyskała smukłą sylwetkę, kompaktowe rozmiary i subtelnie wkomponowane detale – m.in. charakterystyczny przód i minimalistyczną bryłę, które nie są retro, ale jednoznacznie nawiązują do pierwowzoru.
Wspólnie z kolegą Davidem Stinglem, który nadał projektowi trójwymiarową formę, zadbano o funkcjonalność i prostotę. Ich wspólny cel? Stworzyć auto „przyjazne w codziennym użytkowaniu, kompaktowe i przemyślane” – czyli po prostu „Simply Clever”.
Nowa Škoda Favorit kryje wiele nieoczywistych rozwiązań. Nietypowe drzwi z dzielonym uchwytem otwierają się w przeciwnych kierunkach, co nadaje bryle czystości i nowoczesności. Równie zaskakujące są felgi – inspirowane szkicami projektantów, a nie klasycznymi formami.
Najbardziej hipnotyzującym elementem są jednak światła – z cienkimi paskami LED osłoniętymi półprzezroczystą obudową, która odtwarza formę reflektorów z lat 80. Co więcej, światła mogą wyświetlać spersonalizowane wzory, a część osłony jest składana, ukazując tradycyjne reflektory tylko wtedy, gdy są potrzebne.
Slavov nie zapomniał też o sportowym dziedzictwie Favorita. Wersja rajdowa jego konceptu posiada masywne, miękkie zderzaki – bezpośrednie nawiązanie do plastikowych zderzaków oryginału. To ukłon w stronę modeli, które kiedyś z sukcesami ścigały się po bezdrożach Europy.
Projekt Ljudmila Slavova to nie tylko wizualny eksperyment. To przemyślany hołd dla inżynierskiego ducha, kreatywności i odwagi zespołu, który w trudnych realiach potrafił stworzyć samochód na światowym poziomie. Nowa Favorit nie trafi raczej na drogi, ale pokazuje, jak bogate dziedzictwo może inspirować przyszłość – z głową w chmurach, ale korzeniami mocno osadzonymi w historii.
Źródło, Zdjęcia: Škoda