Alfa Romeo w blasku chwały na FuoriConcorso

Od 24 do 25 maja, w malowniczej scenerii Villa Sucota z widokiem na jezioro Como, marka Alfa Romeo wystąpi w roli Oficjalnego Partnera edycji 2025 wydarzenia FuoriConcorso, prestiżowej imprezy zapoczątkowanej w 2019 roku przez Guglielmo Mianiego, prezesa marki Larusmiani. Co roku gromadzi ona tysiące kolekcjonerów, ekspertów i miłośników motoryzacji z całego świata. Tegoroczny temat – „Velocissimo – Italian Race Cars”  to ukłon w stronę piękna i adrenaliny legendarnych włoskich samochodów wyścigowych, które rozpalały emocje całych pokoleń i do dziś pobudzają wyobraźnię fanów sportów motorowych. Specjalnie na to wydarzenie, wspaniała Villa Sucota przemieni się „Casa Alfa Romeo”, przestrzeń poświęconą w całości marce Alfa Romeo będącej symbolem szlachetnego włoskiego sportu od 1910 roku. Zwiedzający będą mogli podziwiać około 15 niezwykłych modeli – zarówno z Muzeum Alfy Romeo w Arese, jak i z prywatnych kolekcji.

Wśród najcenniejszych eksponatów wyróżnia się 6C 1750 Gran Sport z 1930 roku, jeden z najsłynniejszych modeli Alfy Romeo dzięki charakterystycznej sylwetce (Zagato), sześciocylindrowemu silnikowi ze sprężarką i imponującej liście wyścigowych triumfów: Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy i wielu innych. To właśnie za kierownicą podobnego do prezentowanego na wystawie modelu, Tazio Nuvolari wygrał Mille Miglia w 1930 roku, ustanawiając rekordową średnią prędkość 100 km/h na całej trasie w pamiętnym pojedynku ze swoim kolegą z zespołu, Achille Varzim.

Reklama

Ze złotych lat wyścigów drogowych przenosimy się do pełnych pasji lat 60., gdzie króluje Giulia TZ2 z 1965 roku, ewolucja poprzedniej Giulii TZ. Obniżona, bardziej opływowa i aerodynamiczna z nadwoziem wykonanym z włókna szklanego osadzonym na rurowym podwoziu. Zaprojektowana przez Ercole Spadę w atelier projektowym Zagato, Giulia TZ2 ma smukłą, muskularną sylwetkę i charakterystyczny „ścięty” tył i jest uznawana za wzór piękna wśród samochodów wyścigowych. Silnik 1.6 Twin Cam z podwójnym zapłonem i suchą miską olejową rozwija moc 170 KM i pozwala osiągnąć prędkość do 250 km/h.
Podczas swojego debiutu w 1965 roku, wygrał w swojej klasie w wyścigu 1000 km Monzy, a następnie odnosił kolejne zwycięstwa w tym samym sezonie, w tym w 12-godzinnym wyścigu w Sebring, Targa Florio oraz 1000 km Nürburgringu. Rok później model TZ2 powtórzył ten wyczyn w Monzy, Sebringu, „Tardze” i na „Ringu”.

Uwaga skupia się również na modelu 33 TT12 z 1975 roku. Zadebiutował on 5 maja 1973 roku podczas wyścigu „1000 km Spa-Francorchamps”, w czasie gdy Mistrzostwa Świata Producentów cieszyły się ogromną popularnścią i zaangażowaniem najbardziej prestiżowych producentów, w tym Alfy Romeo z rodziną modeli „Tipo 33”. Oznaczenie „33”, które pojawiło się po raz pierwszy w 1967 roku, stało się już legendarne, natomiast litery „TT” oznaczają Telaio Tubulare („rurowa rama”; nawiązanie do poprzednika – modelu 33 TT3 z silnikiem V8), a „12” odnosiło się do liczby cylindrów nowego, trzylitrowego silnika w układzie 180° („płaskiego” V12), który przekroczył barierę 500 KM. Wygląd auta był niepowtarzalny – z bocznymi „płetwami” i słynnym „peryskopem”. Po roku prac rozwojowych i pierwszych zwycięstwach w 1974 roku, pełna dominacja nastąpiła w 1975: siedem zwycięstw w ośmiu wyścigach i zdobycie tytułu Mistrza Świata Producentów – czwartego w historii Alfy Romeo. Za kierownicą zasiadali legendarni kierowcy, tacy jak Merzario, Andretti, Ickx, Vaccarella i wielu innych.

Kilka kroków od Villa Sucota znajduje się ekskluzywna strefa poświęcona legendom, którzy zapisali się w historii Formuły 1. Główną rolę odgrywa tu Alfa Romeo GP Tipo 159 „Alfetta” z 1951 roku – prawdziwa królowa dwóch pierwszych Mistrzostw Świata. Model 159, będący kolejną odsłoną legendarnej 158-ki z 1938 roku, triumfował kierowany przez Fangio po zwycięstwie „Nino” Fariny w 1950 roku. Po zdobyciu tytułu – pierwszego z pięciu dla Fangio – Alfa Romeo oficjalnie wycofała się z wyścigów, by skupić się na rozwoju modelu Giulietta.

W porównaniu z 158, model 159 został wyposażony w silnik z dwustopniową sprężarką, tylne zawieszenie typu De Dion – właśnie od tej konstrukcji pochodzi nazwa modelu Alfetta z 1972 roku – oraz bardziej dopracowaną aerodynamikę. Doładowany, rzędowy silnik 8-cylindrowy o pojemności 1,5 litra osiągał niesamowitą moc: w testach sięgała ona nawet 450 KM, co daje aż 304 KM na litr pojemności.

Na wystawie w Villa Sucota zaprezentowany zostanie również nowy model 33 Stradale – samochód typu „custom-built” (zbudowany na zamówienie), dopuszczony do ruchu drogowego, który zapewnia znakomite osiągi na torze, a przy tym został zaprojektowany bez uszczerbku dla komfortu i codziennego użytkowania. Zaprezentowany w 2023 roku i wyprodukowany w zaledwie 33 egzemplarzach (wszystkie zostały już sprzedane), model ten stanowi powrót legendarnego 33 Stradale – ikony lat 60., uznawanej przez wielu za jeden z najpiękniejszych samochodów wszech czasów, wywodzącej się bezpośrednio z Tipo 33, który niegdyś odgrywał znaczącą rolę w światowym motorsporcie.
Krótko mówiąc, Alfa Romeo pojawi się na FuoriConcorso 2025 z niezwykłą kolekcją wyścigowych arcydzieł – każde z nich będące symbolem innej epoki, lecz wszystkie połączone wspólnym mianownikiem: nieustannym dążeniem do ponadczasowego piękna i najbardziej ekscytujących osiągów.

Źródło, Zdjęcia: Alfa Romeo – informacja prasowa

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Od szkicu na kopercie do legendy - jak powstał Bugatti Veyron

Od szkicu na kopercie do legendy - jak powstał Bugatti Veyron

Następny wpis
50 lat Opel Kadett City – kompakt, który wyprzedził swoje czasy

Opel Kadett City kończy 50 lat

Reklama