W sobotę, 30 sierpnia 2025 r., aby uczcić historyczną wizytę André Citroëna w Głownie, marka Citroën wraz z klubem Amicale Citroën Pologne wzięła udział w obchodach Dni Głowna, organizując paradę samochodów oraz ekspozycję klasycznych i współczesnych modeli. Wydarzenie przyciągnęło wielu miłośników motoryzacji, kolekcjonerów i mieszkańców, którzy wspólnie celebrowali wyjątkowe dziedzictwo łączące francuską markę z polskim miastem.
Głowno – powrót do korzeni innowacji
André Citroën urodził się w Paryżu w 1878 roku, ale jego matka – Masza Amalia Kleinmann – pochodziła z Warszawy. Była córką kupca posiadającego monopol na import soli z Wieliczki. Rodzina Kleinmannów mieszkała przy ul. Królewskiej i należała do zamożnej, wykształconej społeczności żydowskiej. Ojciec André, Levie Citroën, był holenderskim jubilerem, który przyjechał do Warszawy w interesach. Po ślubie z Amalią para przeniosła się do Paryża, gdzie urodziło się pięcioro dzieci, z których André był najmłodszy.
W kwietniu 1900 roku młody inżynier André Citroën, podczas odwiedzin u swojej polskiej rodziny, zawitał do Głowna, gdzie natknął się na technologię, która zainspirowała jego przyszłe przedsięwzięcia. W lokalnych zakładach przemysłowych zobaczył drewniane koła o daszkowym uzębieniu – bardziej ciche, wydajne i trwałe niż tradycyjne zębatki. Zafascynowany tą konstrukcją, odkupił patent na maszynę do ich produkcji od polskiego wynalazcy, a po powrocie do Francji rozpoczął produkcję stalowych wersji tych przekładni. Kiedy André Citroën postanowił produkować samochody, koła o uzębieniu daszkowym stały się inspiracją dla logo jego marki – dwóch szewronów skierowanych ku górze. Symbol ten, zarejestrowany w 1919 roku, odzwierciedla technologiczną innowacyjność i przemysłowe korzenie Citroëna. Logo ewoluowało przez dekady, ale jego esencja – podwójny szewron – pozostała niezmienna, przypominając o polskim wkładzie w historię francuskiej marki.
Innowacje marki Citroën w służbie codzienności
Odważne pomysły, innowacje, oryginalne i praktyczne rozwiązania – Citroën nigdy nie zszedł z tej ścieżki. Kultowych przykładów jest wiele. Modele samochodów, które zostały pokazane w Głownie są tego najlepszym dowodem. Citroën Traction Avant zapisał się w historii stylistyką, solidnością i licznymi technologicznymi innowacjami. Po II wojnie światowej marka odpowiedziała na największe wyzwanie ówczesnych czasów: zapewnienie Europejczykom przystępnej cenowo i efektywnej mobilności. Tak powstał legendarny 2CV, a dla profesjonalistów – Type H, pierwszy lekki samochód dostawczy. Następnie Citroën wspierał rozwój turystyki i wypoczynku, tworząc modele idealne na wakacje, takie jak Ami 6, GS czy Méhari.
Dziś, w czasach gdy społecznym wyzwaniem jest zapewnienie jak największej liczbie osób dostępu do samochodów elektrycznych, Citroën ponownie staje po stronie użytkowników, oferując praktyczne i innowacyjne rozwiązania odpowiadające wszelkim potrzebom. Doskonale przyjęty na polskim rynku ë-C3 to prawdziwy przełom, oferując elektryczną mobilność w przestronnym, komfortowym i dobrze wyposażonym modelu, produkowanym w Europie. Citroën to również pionierska oferta elektryczna w segmencie C oraz silniki elektryczne dostępne we wszystkich nowych modelach lekkich pojazdów użytkowych.
Udział Citroëna w obchodach Dni Głowna, które w tym roku świętuje swoje 600-lecie, to nie tylko gest pamięci, lecz także wyraz ducha marki, która od ponad stu lat łączy innowację z emocjami, technologię z historią oraz przeszłość z przyszłością. DNA Citroëna to nie tylko inżynieria, ale także bliskość ludzi, lokalnych społeczności i ich historii. Francuska marka nie zapomina o swoich korzeniach jednocześnie inspirując kolejne pokolenia do patrzenia w przyszłość z odwagą i kreatywnością.
Źródło, Zdjęcia: Citroën – informacja prasowa