Na początku XX wieku Vauxhall zyskał reputację producenta aut luksusowych i dopracowanych technicznie. Marka, której początki sięgają XIX-wiecznych silników okrętowych szkockiego inżyniera Alexandra Wilsona, już w 1903 roku wypuściła swój pierwszy samochód – prosty, jednocylindrowy model z kierownicą typu tiller, zaprojektowany przez F.W. Hodgesa i J.H. Chambersa. Choć sprzedaż w pierwszym roku wyniosła zaledwie 70 sztuk, Vauxhall szybko zdobył uznanie dzięki inżynieryjnej precyzji i eleganckiej stylistyce.

Jednym z najbardziej uznanych modeli był Vauxhall Type OD 23/60hp Tourer, wprowadzony na rynek w 1922 roku. Samochód ten był rozwinięciem modelu Vauxhall D-Type z 1913 r., który był wyposażony w 4-litrowy, czterocylindrowy silnik dolnozaworowy, a zaprojektowany przez słynnego głównego inżyniera firmy – Laurence’a Pomeroya. D-Type zyskał ogromne znaczenie podczas I wojny światowej, służąc jako niezawodny samochód sztabowy armii brytyjskiej.
Po wojnie konstrukcja została udoskonalona przez nowego inżyniera, Charlesa Evelyna Kinga, który zastosował głowicę cylindrów z zaworami górnymi (OHV). To rozwiązanie znacznie poprawiło osiągi i niezawodność auta, dając początek wersji OD 23/60hp. Samochód był produkowany do 1926 roku, z łączną liczbą około 1300 egzemplarzy, z czego tylko około 100 zachowało się do dziś.
Model OD 23/60hp był szczególnie popularny na rynkach Imperium Brytyjskiego, gdzie cieszył się renomą nie tylko jako elegancki samochód turystyczny, ale i niezawodny pojazd do długodystansowych podróży. Dzięki solidnej konstrukcji i zaawansowanej technologii, Vauxhall z tego okresu był często porównywany z markami takimi jak Bentley czy Sunbeam.
Szacowna cena samochodu na aukcji: 30 000 – 40 000 funtów.
Źródło, Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji