Panhard et Levassor Type Q Racing - gigant ery Edwardiańskiej Panhard et Levassor Type Q Racing - gigant ery Edwardiańskiej

Panhard et Levassor Type Q Racing – gigant ery Edwardiańskiej

Na początku XX wieku francuska marka Panhard et Levassor należała do absolutnej czołówki producentów samochodów. Jednym z jej najbardziej niezwykłych projektów był model Type Q Racing, imponujący zarówno rozmiarem, jak i osiągami. Ten rzadki dziś pojazd łączył innowacyjne rozwiązania techniczne z charakterem maszyny wyścigowej, co czyni go jednym z najciekawszych przykładów wczesnej motoryzacji.

Sercem Type Q był potężny, czterocylindrowy silnik w układzie T-head o pojemności aż 10,5 litra, generujący około 50 KM. Napęd przenoszony był poprzez skrzynię zintegrowaną z dyferencjałem i podwójnym łańcuchem, osadzony na stalowo-drewnianej ramie. Samochód, projektowany z myślą o rynku amerykańskim, należał do najdroższych aut swoich czasów i jednocześnie do największych, jeśli chodzi o pojemność jednostki napędowej.

Reklama

Egzemplarz, o którym mowa, opuścił fabrykę w 1908 roku i trafił do paryskiego salonu Palais de l’Automobile. Niedługo później został przerobiony na wersję sportową z nitowanym nadwoziem i skróconym podwoziem. W 1909 roku kupił go meksykański entuzjasta Don Pedro Suinaga, a za kierownicą w licznych wyścigach zasiadał zawodowy kierowca Augustine Casaux. Fotografie z 1910 roku pokazują samochód w konfiguracji wyścigowej, w jakiej został wiernie odtworzony wiele lat później.

Historia auta jest pełna zwrotów akcji. W latach 40. pojazd odnaleziono w klasztorze w Meksyku, gdzie służył w codziennych celach – siostry zakonne dodały nawet tylne siedzenia. Dopiero dzięki Fernando Arizie, kolekcjonerowi i menedżerowi Esso, Type Q powrócił do pierwotnego charakteru. Samochód przeszedł kilka renowacji, po czym dwukrotnie wystawiono go na słynnym Pebble Beach Concours d’Elegance, zdobywając w 1995 roku zwycięstwo w swojej klasie.

Dziś pojazd odtworzony w konfiguracji z 1910 roku zachwyca detalami: od oryginalnych wyścigowych foteli i liczników, przez dwugaźnikowy układ Zenith, po charakterystyczne łańcuchy Panhard. Mocny, surowy i niezwykle efektowny, pozostaje nie tylko unikatowym zabytkiem, ale i pełnoprawną maszyną gotową do udziału w historycznych wyścigach.

Szacowana cena samochodu: 800 000 – 1 200 000 dolarów.

Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

Abarth 750 Allemano Spyder - mały samochód, wielka legenda

Następny wpis
La Maison Pur Sang i dzieje Bugatti EB110 America

La Maison Pur Sang i dzieje Bugatti EB110 America

Reklama