Sztywna „klatka” Mercedesa

23 stycznia 1951 r. firma Daimler-Benz AG zarejestrowała w Urzędzie Patentowym pod nr 845157 rozwiązanie, które stało się początkiem rozwoju poprawy biernego bezpieczeństwa pasażerów.

Autorem patentu był inż. Béla Barényi (01.03.1907 – 30.05.1997) nazywany „ojcem bezpieczeństwa biernego”, który opracował projekt przedziału pasażerskiego jako tzw. sztywna „klatka” z kontrolowaną strefą zgniotu.

Ogólna koncepcja projektu zakładała trzy strefy: środkowa bezpieczna dla pasażerów oraz przedniej i tylnej. Tekst zgłoszony do Urzędu Patentowego, tak mniej więcej opisywał założenia projektu: „Siła powstająca podczas kolizji zostanie wchłonięta przez przednią bądź tylną strefę”.

Pierwszym modelem samochodu, w którym zaczęto seryjnie montować nowe rozwiązanie Barényia był Mercedes-Benz 220 SE produkowany od 1959 r.

W sumie Béla Barényi był autorem około 2500 patentów związanych z bezpieczeństwem pasażerów, a w 1994 r. dołączył za swoje osiągnięcia do „Automotive Hall of Fame”.

Fot. Daimler | Mercedes-Benz 220 SE

Fot. Daimler | Diagram prezentujący kabinę pasażerką i kontrolowaną strefę zgniotu jako tzw. sztywna „klatka”

Źródło: Daimler

Podobne wpisy

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments