Sztywna „klatka” Mercedesa
23 stycznia 1951 r. firma Daimler-Benz AG zarejestrowała w Urzędzie Patentowym pod nr 845157 rozwiązanie, które stało się początkiem rozwoju poprawy biernego bezpieczeństwa pasażerów. Autorem patentu był inż. Béla Barényi (01.03.1907 – 30.05.1997) nazywany „ojcem bezpieczeństwa biernego”, który opracował projekt przedziału pasażerskiego jako tzw. sztywna „klatka” z kontrolowaną strefą zgniotu.
Fot. Daimler | Mercedes-Benz 220 SE
R e k l a m a
Ogólna koncepcja projektu zakładała trzy strefy: środkowa bezpieczna dla pasażerów oraz przedniej i tylnej. Tekst zgłoszony do Urzędu Patentowego, tak mniej więcej opisywał założenia projektu: „Siła powstająca podczas kolizji zostanie wchłonięta przez przednią bądź tylną strefę”.
Fot. Daimler | Diagram prezentujący kabinę pasażerką i kontrolowaną strefę zgniotu jako tzw. sztywna „klatka”
Pierwszym modelem samochodu, w którym zaczęto seryjnie montować nowe rozwiązanie Barényia był Mercedes-Benz 220 SE produkowany od 1959 r. W sumie Béla Barényi był autorem około 2500 patentów związanych z bezpieczeństwem pasażerów, a w 1994 r. dołączył za swoje osiągnięcia do „Automotive Hall of Fame”.
Źródło: Daimler