70. rocznica Suzulight – pierwszego samochodu Suzuki
Jesienią br. Suzuki wprowadzi na rynek swój pierwszy elektryczny samochód – e-Vitarę. To doskonały moment, by wrócić do początków marki, które sięgają 1955 roku, kiedy to Michio Suzuki osobiście przekazał pierwszy egzemplarz Suzulight lokalnemu lekarzowi.
Zanim Suzuki weszło do świata motoryzacji, od 1920 roku produkowało krosna tkackie. Gdy branża tekstylna zaczęła podupadać, firma postawiła na transport: w 1953 roku powstał pierwszy motocykl, a już dwa lata później – samochód. Choć prace nad Suzulightem rozpoczęto jeszcze przed II wojną światową, dopiero w 1954 roku – po utworzeniu Suzuki Motor Co. – projekt ruszył pełną parą.
Suzulight był rewolucyjny jak na swoje czasy. Mierzył niecałe 3 metry, ważył 550 kg i napędzany był dwusuwowym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 360 cm³ i mocy 15 KM. Co istotne, był pierwszym japońskim samochodem z napędem na przednie koła i silnikiem z przodu – rozwiązaniem, które dopiero dekady później stało się standardem.
Wyposażony w niezależne zawieszenie sprężynowe i zębatkową przekładnię kierownicy, Suzulight wyprzedzał swoje czasy technicznie i funkcjonalnie. Jego konstrukcja odpowiadała przepisom dla tzw. „kei cars” – małych, ekonomicznych pojazdów popularnych w Japonii. W testach – m.in. na 300-kilometrowej, górzystej trasie z Hamamatsu do Tokio – udowodnił swoją wytrzymałość i niezawodność. Produkcja rozpoczęła się w październiku 1955 roku, początkowo w tempie kilku aut miesięcznie, by już w 1956 osiągnąć 30 sztuk miesięcznie.
Źródło, Zdjęcia: Suzuki