Mercedes-Benz 450 SEL 6 Mercedes-Benz 450 SEL 6

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 – luksusowa limuzyna kończy 50 lat

Mocny, niezwykle wygodny, prestiżowy: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 to prawdziwa luksusowa limuzyna o wysokiej mocy. W czasach swojej premiery, 50 lat temu, ta topowa wersja serii 116 oczarowała branżową prasę – a także klientów: oznaczenie „6.9” ucieleśniało mocarność i niezwykłe wyrafinowanie. Nic dziwnego, że 450 SEL 6.9 jako prywatny samochód wybierali mistrzowie Formuły 1 tamtej epoki. Nawet dzisiaj ta luksusowa, elegancka limuzyna imponuje komfortem i osiągami.

„450 SEL 6.9 to najdroższa wersja ówczesnej Klasy S, dlatego zawsze była bardzo pożądana i padała wyborem wielu celebrytów. Jej osiągi i luksus to fascynujące połączenie. Popyt na rynku klasycznych samochodów jest stale wysoki. Odzwierciedlają to trendy cenowe obserwowane w ciągu ostatnich lat: w 2015 r. średnią cenę tej wersji w Classic Data określano na nieco ponad 50 000 euro za pojazd w doskonałym stanie (klasa 1) – dziś, 10 lat później, to już ponad 80 000 euro. Wyjątkowe egzemplarze mogą łatwo osiągnąć cenę przekraczającą 90 000 euro, dlatego gdy kupujący mają do czynienia z zadbanym autem, nie powinni się wahać. Podstawowa zasada brzmi: lepszy samochód prawie zawsze jest lepszym zakupem. W idealnym przypadku właściciel powinien dysponować weryfikowalną historią konserwacji i napraw od Mercedes-Benz Classic Center lub Mercedes-Benz Classic Partner” – powiedział Patrik Gottwick, menedżer Mercedes-Benz Heritage GmbH ds. sprzedaży i marketingu.

Reklama

Seria modelowa 116 to pierwsza generacja pojazdów klasy luksusowej Mercedes-Benz, która oficjalnie występowała jako Klasa S. Wprowadzona we wrześniu 1972 r., zdobyła liczne nagrody, w tym europejski tytuł Samochodu Roku 1974 dla wariantu 450 SE. W maju 1975 r. ofertę uzupełniła topowa odmiana 450 SEL 6.9; premiera dla mediów odbyła się w Le Hohwald w Alzacji. Dziennikarze byli zachwyceni, o czym świadczyły nagłówki ich relacji, takie jak: „Najlepszy samochód na świecie” i „Najszybsza limuzyna na świecie”. Z maksymalną prędkością 225 km/h 450 SEL 6.9 należał do najszybszych pojazdów na drogach lat 70. Czas jego przyspieszenia od 0 do 100 km/h – zaledwie 7,4 s – dorównywał tylko bardzo mocnym samochodom sportowym.

Każdy 450 SEL 6.9 otrzymywał bardzo rozbudowany pakiet wyposażenia standardowego, obejmujący m.in. klimatyzację, centralny zamek, tempomat, elektryczne szyby, układ czyszczenia reflektorów, welurową tapicerkę i bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu – w 1975 r. elementy te nie były seryjne w większości innych wersji. Tylne siedzenia są szczególnie przestronne. Najdroższy wariant serii 116 był bowiem dostępny wyłącznie z przedłużanym nadwoziem, z większym o 100 mm rozstawem osi i odpowiednio hojniejszą przestrzenią na nogi dla pasażerów drugiego rzędu. Opcjonalne dodatki obejmowały m.in. elektryczny szyberdach (987,90 DM) czy niezwykle rzadki telefon samochodowy Becker AT 160 S (13 542 DM). Cennik nr 16 z 28 stycznia 1976 r. podawał, że 450 SEL 6.9 bazowo kosztował 69 930 DM – ponad dwukrotnie więcej od 280 SEL, podstawowej wersji z długim rozstawem osi serii 116.

Czym poza emblematem na pokrywie bagażnika wyróżniała się topowa odmiana? Zdradzają ją trzy elementy: pod osłoną chłodnicy znajduje się deflektor w kształcie półksiężyca, który intensyfikuje dopływ powietrza do mocnego silnika, pojazd toczy się na szerokich oponach 215/70 VR 14 (w porównaniu do 205/70 HR 14 w przypadku innych wersji ośmiocylindrowych i 185 HR 14 w przypadku sześciocylindrowych), a podwójny układ wydechowy ma większe rury, jak przystało na topową limuzynę. Wbrew powszechnemu przekonaniu charakterystyczne kute aluminiowe obręcze Fuchs nie należały do standardowego wyposażenia, lecz były opcjonalnym dodatkiem wycenionym na 1554,00 DM.

Główną atrakcją modelu 450 SEL 6.9 jest silnik M 100 E 69. Ten ośmiocylindrowy agregat bazuje na jednostce V8 legendarnego Mercedesa 600 (W 100). Średnica cylindra została zwiększona ze 103 do 107 mm przy zachowaniu tego samego skoku, co daje pojemność skokową 6834 centymetrów sześciennych. Silnik M 100 pod maską 450 SEL 6.9 generuje moc 210 kW (286 KM) przy 4250 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 550 Nm przy 3000 obr./min. Trzybiegowa skrzynia automatyczna, choć zasadniczo taka sama jak w 4,5-litrowych wariantach V8, została przystosowana do obsługi większego momentu obrotowego.

Jeśli chodzi o koszty konserwacji, Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 ma szereg zalet. Na przykład hydrauliczny mechanizm kompensacji luzu zaworowego eliminuje potrzebę regulacji. Dzięki nowo opracowanej uszczelce głowicy nie trzeba już dokręcać głowic cylindrów. A smarowanie z suchą miską olejową umożliwiło obniżenie położenia silnika i wydłużenie okresów wymiany oleju do 15 000 km.

Jeśli chodzi o zawieszenie, w wersji 450 SEL 6.9 inżynierowie Mercedes-Benz wprowadzili nową koncepcję. Zamiast pneumatycznego zawieszenia stosowanego w limuzynie 300 SEL 6.3 (W 109) o mocy 184 kW (250 KM) nowy topowy wariant ma układ hydropneumatyczny z hydrauliczną kontrolą prześwitu. Cztery elementy sprężynowe pełnią również funkcję amortyzatorów. Pracujący pod ciśnieniem układ olejowy wyrównuje objętość oleju w kolumnach resorujących. W rezultacie wysokość pojazdu pozostaje stała, a pełny skok sprężyny jest zawsze dostępny.

Od lutego 1975 do września 1980 r. wyprodukowano dokładnie 7380 egzemplarzy 450 SEL 6.9.

Źródło, Zdjęcia: Mercedes-Benz – informacja prasowa

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Previous Post
125 lat pionierskiej jazdy - hołd dla historycznego 1000 Mile Trial

125 lat pionierskiej jazdy - hołd dla historycznego 1000 Mile Trial

Next Post
Ferrari w salonie - niezwykły stół z silnika V8

Ferrari w salonie - niezwykły stół z silnika V8

Reklama