Edycja limitowana Porsche z okazji 50. urodzin 911 Turbo
Aby uczcić 50. urodziny 911 Turbo, Porsche wprowadza na rynek jubileuszowy model swojego kultowego samochodu sportowego. 911 Turbo 50 Years łączy wyjątkowe osiągi i najwyższej próby materiały z ekskluzywnymi elementami stylistycznymi. Zarówno nadwozie, jak i wnętrze, uzupełnione ponadczasowo eleganckimi oraz współczesnymi akcentami, nawiązują do historycznych modeli 911 Turbo. Niepowtarzalną estetykę jubileuszowej edycji dodatkowo może zaakcentować opcjonalny pakiet Heritage Design. Porsche ograniczyło produkcję 911 Turbo 50 Years, bazującym na ostatniej generacji 911 Turbo S, do 1974 egzemplarzy – na cześć roku, w którym debiutowało pierwsze 911 Turbo.
Design i wrażenia typowe dla Turbo
Debiutujące w 1974 roku Porsche 911 Turbo generacji 930 przesunęło granice tego, co było wówczas realne. Przeniosło sztandarową technikę turbo z wyścigowych maszyn 917/10 i 917/30 do seryjnego samochodu sportowego o wyśmienitych osiągach i połączyło ją z unikalnym designem oraz bezprecedensową codzienną użytecznością. Jubileuszowy wariant 911 Turbo 50 Years – oparty na 911 Turbo S wprowadzonym w 2019 roku – oddaje hołd tej legendzie, a jednocześnie interpretuje ją na nowo. Standardowa winylowa grafika po bokach nawiązuje do historycznego oznaczenia Porsche 911 RSR Turbo, zaprezentowanego na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1973 roku – prekursora późniejszego 911 Turbo. Jubileuszowa edycja jako pierwsze 911 otrzymuje ekskluzywny dla Porsche z rodziny Turbo lakier Turbonite. Ten sam odcień mają wstawki grilla tylnej pokrywy, korek wlewu paliwa oraz herb Porsche. Służy on również jako kontrastowy kolor w oznaczeniu modelu – Turbo 50. Kolejnym historycznym odniesieniem są akcenty w kolorze Anthracite Grey na tylnym skrzydle, tylnym zderzaku, podstawkach lusterek zewnętrznych i wykończeniach wlotów powietrza. Emblemat na tylnej pokrywie zdobi napis “1974–2024” oraz symbol turbosprężarki. Po otwarciu drzwi LED-owe projektory prezentują ten sam symbol na nawierzchni obok samochodu. 911 Turbo 50 Years standardowo wyposażono w obręcze 911 Turbo S Exclusive Design w kolorze Turbonite.
Pakiet Heritage Design – jeszcze więcej historycznych motywów
Opcjonalnie dostępny pakiet Heritage Design 50 Years Turbo wzbogaca jubileuszowy wariant o liczne ekskluzywne elementy wzornictwa i wyposażenia, które nawiązują do modeli 911 Turbo z lat 70. Bazowym lakierem pakietu jest Aventurine Green Metallic, aczkolwiek alternatywnie dostępne są również standardowe odcienie 911 oraz lakiery z programu Paint to Sample. Pakiet Heritage Design obejmuje m.in. wysokiej jakości dekoracyjną grafikę w kolorze białym (satynowe wykończenie), składającą się z trzech elementów: indywidualnie wybieranego numeru (od 0 do 99), logo “50 years of Turbo” oraz napisu “PORSCHE”. Osoby preferujące minimalistyczny wygląd mogą zrezygnować z wybranych lub wszystkich elementów. Przednią pokrywę oraz osłony piast obręczy Sport Classic, lakierowanych na odcienie Brilliant Silver i biały (satynowe wykończenie), zdobi historyczny herb Porsche z 1964 roku. Z tyłu wzrok przyciągają logo “Turbo 5” oraz napis “PORSCHE” w kolorze złotym. We wnętrzu koncepcję wykończenia jubileuszowego modelu dopełniają dodatkowe elementy ze skóry oraz tkaniny w kratę. Klasyczny wzór znalazł się na elementach deski rozdzielczej i schowka na rękawiczki oraz wstawkach na oparciach foteli. Na kierownicy umieszczono historyczny herb Porsche, a schowek na konsoli środkowej wieńczy wytłoczone logo Porsche Exclusive Manufaktur. Tarcze w zestawie wskaźników i zegarka Sport Chrono w przypadku pakietu Heritage Design są wykończone na zielono.
Wyjątkowe osiągi, styl i historia
Od strony technicznej Porsche 911 Turbo 50 Years bazuje na 911 Turbo S produkowanym od 2019 roku. Jego 3,7-litrowy silnik typu bokser z dwiema turbosprężarkami o zmiennej geometrii turbiny (VTG) generuje moc 478 kW (650 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy masie własnej wynoszącej 1640 kilogramów stosunek masy do mocy wynosi 2,52 kg/KM. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nowe 911 Turbo 50 Years potrzebuje jedynie 2,7 sekundy, a 200 km/h osiąga w zaledwie 8,9 sekundy. Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK oraz aktywnego napędu obu osi Porsche Traction Management (PTM) z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego oraz układem Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) z elektronicznie sterowaną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. Standardowa specyfikacja obejmuje sportowy układ wydechowy z końcówkami w kolorze czarnym, sportowe zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM) i zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz układ podnoszenia przedniej osi, a także reflektory matrycowe LED z Porsche Dynamic Light System Plus. Zaciski hamulcowe seryjnego układu hamulcowego PCCB mają wykończenie w kolorze czarnym.
Dostawy edycji limitowanej rozpoczną się jesienią 2024 roku. Jeden z egzemplarzy można podziwiać na specjalnej wystawie “Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo” (z ang. Ponad osiągami – 50 lat Porsche Turbo) w Muzeum Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen.
Źródło/Foto: Porsche
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!