ŠKODA BUGGY Typ 736 – prototypowy samochód terenowy „na plażę”
ŠKODA znana z produkcji innowacyjnych pojazdów, w swojej historii zaprezentowała wiele nietuzinkowych konceptów. Jednym z nich był BUGGY Type 736, samochód terenowy oparty na modelu 110, kontynuujący tradycję budowy wyścigowych samochodów autocrossowych, które przyniosły marce sukcesy w latach 70. XX wieku. BUGGY, napędzany silnikiem o mocy 45 KM, był imponującym pojazdem terenowym, a jego ostatni prototyp został zbudowany w 1975 roku.
W latach 60. autocross, dyscyplina motorsportu z Europy, zyskał na popularności. ŠKODA szybko odniosła sukcesy w tej dziedzinie, wygrywając mistrzostwa w Czechosłowacji z lekkimi, minimalistycznymi pojazdami. Pomimo osiągnięć, w 1972 roku fabryczny zespół ŠKODY wycofał się z autocrossu, skupiając się na przygotowaniach do wyścigów i rajdów.
R e k l a m a
Jednak popularność lekkich pojazdów terenowych, tzw. dune buggy, rosła w Europie. Konstruktorzy, zwłaszcza z Belgii i Włoch, zaczęli tworzyć swoje wersje tych pojazdów, bazując na technologii ŠKODY. To zainspirowało ŠKODĘ do rozpoczęcia własnego projektu BUGGY Type 736 w 1973 roku. Samochód, opracowany przez dwa lata, charakteryzował się przemyślaną konstrukcją, w tym zmodyfikowaną platformą, ramą zabezpieczającą oraz metalowym nadwoziem, które mogło pomieścić cztery osoby.
ŠKODA BUGGY Type 736 był bardziej zaawansowany technicznie niż jego europejskie odpowiedniki. Radiator, akumulator i zbiornik paliwa umieszczono z przodu, co poprawiło rozkład masy. Pojazd ważył zaledwie 710 kg i mógł osiągnąć prędkość do 107 km/h. Mimo pozytywnych wyników testów, produkcja seryjna nie została uruchomiona, głównie ze względu na koszty i ograniczenia legislacyjne. Jeden z prototypów był m.in. używany jako pojazd „follow me” na lotnisku w Pradze.
Dziś jeden z tych unikalnych egzemplarzy znajduje się w Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. Projekt ten, mimo że nigdy nie wszedł do masowej produkcji, pozostaje ważnym elementem historii marki, pokazując jej innowacyjność i zdolność do tworzenia unikalnych pojazdów.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA