W świecie włoskiej motoryzacji nazwisko Farina od razu przywodzi na myśl elegancję i kunszt. Choć najczęściej kojarzone z Battistą „Pinin” Fariną, jego starszy brat – Giovanni Carlo Farina – również miał swój niezaprzeczalny wkład w sztukę projektowania nadwozi. Dowodem na to jest wyjątkowy Fiat 1100 Cabriolet z 1950 roku, który opuścił warsztaty Stabilimenti Farina w Turynie.
Prezentowany egzemplarz trafił do pierwszego właściciela latem 1950 roku. Niedługo później został sprzedany i służył m.in. jako auto promocyjne włoskiej drużyny kolarskiej US Salco. Choć jego losy na długo zatarły się w historii, Fiat przetrwał i został odnaleziony w latach 80. przez właściciela włoskiego warsztatu renowacyjnego. Co ciekawe – samodzielnie, przez prawie dwie dekady, z ogromną pieczołowitością przywracał go do dawnej świetności, odtwarzając nawet brakujące elementy ręcznie.
Efekt? Wczesna renowacja, która do dziś zachowała swój urok i oryginalny charakter. Pod maską kryje się niewielki, ale żwawy czterocylindrowy silnik o pojemności 1089 cm³ z podwójnym gaźnikiem Webera, współpracujący z czterobiegową skrzynią biegów umieszczoną przy kolumnie kierownicy. Dzięki lekkiej, aluminiowej karoserii auto nie tylko świetnie wygląda, ale ponoć i prowadzi się równie dobrze.
Obecnie pojazd znajduje się w prywatnej kolekcji i jest utrzymywany w doskonałym stanie technicznym. Co istotne, to jeden z zaledwie czterech zachowanych egzemplarzy tego modelu – prawdziwa perełka włoskiego wzornictwa z okresu powojennego.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 80 000 – 100 000 dolarów.
Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji