W czasach powojennych ograniczeń materiałowych, szwedzkie Volvo postanowiło stworzyć samochód mniejszy, lżejszy i bardziej oszczędny. Tak narodził się model PV 444 – protoplasta późniejszego PV 544. Zaprezentowany po raz pierwszy w 1944 roku i oficjalnie wprowadzony do sprzedaży w 1947, był rewolucją dla marki: posiadał nadwozie samonośne, co poprawiło bezpieczeństwo i uprościło produkcję – rozwiązanie, które konkurencja wprowadzała dopiero dekadę później.
PV 444 był pierwszym Volvo z czterocylindrowym silnikiem i laminowaną szybą przednią – kolejnymi krokami ku bezpieczeństwu. To również pierwszy model marki eksportowany do USA, co znacząco przyczyniło się do jej międzynarodowej kariery.
W 1958 roku pojawiła się jego zmodernizowana wersja – Volvo PV 544. Nowy model oferował bardziej przestronne wnętrze dzięki smuklejszym fotelom i szerszej tylnej kanapie. Udoskonalona skrzynia biegów miała już cztery przełożenia, a wariant Sport zyskał podwójne gaźniki SU. W 1962 roku dostępny był mocniejszy silnik 1.8 litra. Mimo zachowawczej stylistyki, uznawanej wówczas za przestarzałą, dziś PV 544 budzi sympatię i uznanie – klasyczna forma przetrwała próbę czasu.
Prezentowany egzemplarz z ostatniego roku produkcji (1965) to model z duszą. Odrestaurowany kompleksowo w 2012 roku, zachwyca lakierem w odcieniu butelkowej zieleni i starannie odnowionym wnętrzem. Proces renowacji obejmował całkowity demontaż, piaskowanie karoserii i odbudowę zgodną z oryginałem. Samochód do dziś pozostaje w znakomitej kondycji – dzięki opiece kolekcjonera, który lakonicznie podsumowuje niezawodność auta: „To przecież Volvo”.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 25 000 – 35 000 dolarów.
Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji