W świecie motoryzacji nie brakuje ekscentrycznych projektów, ale jeden z nich zdecydowanie wyróżnia się pomysłowością i rozmachem. Mowa o nietuzinkowej limuzynie zbudowanej na bazie Volkswagena Garbusa. Ta czarna, 5-metrowa limuzyna powstała w 1969 roku na zamówienie Johna von Neumanna, dystrybutora Porsche i Volkswagena na Zachodnim Wybrzeżu USA oraz pasjonata wyścigów samochodowych.
Początkowo był to zwykły Garbus z 1968 roku, który z fabryki wyruszył w czarnym lakierze z czerwonym wnętrzem. Jednakże po tym jak trafił do Kalifornii, zajęła się nim renomowana firma Troutman-Barnes – znana m.in. z budowy wyścigowych Chaparrali, która dodała ponad 100 cm do rozstawu osi, przekształcając miejskie auto w pełnowymiarową limuzynę o długości 5,03 m.
Von Neumann prawdopodobnie zamówił auto w celach promocyjnych, co potwierdza jego obecność na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Los Angeles. Uwagę zwracała nie tylko forma, ale i treść – wyposażenie obejmowało minibar, przegrodę z szybą elektryczną, mahoniowe wykończenia, interkom, pięciogłośnikowy system audio Philipsa z odtwarzaczem kaset, a nawet lampkę sygnalizacyjną na dachu. Wnętrze wykończono szarą angielską tkaniną z pikowaniami z tyłu i czarnym winylem z przodu, zgodnie z projektem znanego tapicera Tony’ego Nancy’ego. Lakier pochodził ze słynnej pracowni Junior’s House of Colors.
Pod maską znalazł się silnik o pojemności 1600 cm³ z gaźnikami firmy Weber, by sprostać zwiększonej masie pojazdu. Całość wyglądała na projekt niemal fabryczny – dzięki użyciu oryginalnych części Volkswagena, m.in. do przedłużanych drzwi czy progów.
Legenda głosi, że samochód woził samego Johna Wayne’a na galę Oscarów w 1970 roku, gdzie aktor odebrał swoją jedyną statuetkę. Prawda czy nie, limuzyna w postaci wydłużonego VW Garbusa stała się medialną gwiazdą sama w sobie – trafiła na okładki magazynów, a przez lata była prezentowana przez VW of America. Dziś pozostaje w kolekcji Lorenzo Pearsona, założyciela firmy West Coast Metric, i stanowi unikalne świadectwo odwagi, kreatywności i amerykańskiej miłości do nietypowych aut.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 150 000 – 200 000 dolarów.
Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji