W świecie klasycznych samochodów niewiele nazw budzi tak wielki respekt jak Hispano-Suiza. Marka, której korzenie sięgają Barcelony, zyskała światowy rozgłos dzięki francuskiej produkcji pod czujnym okiem szwajcarskiego inżyniera Marca Birkigta. Jednym z najwspanialszych modeli, który do dziś rozpala wyobraźnię kolekcjonerów i miłośników motoryzacji, jest H6B – wyjątkowy pojazd łączący technologiczną doskonałość z kunsztem karoseryjnym.
Model H6B był napędzany sześciocylindrowym silnikiem wzorowanym na konstrukcjach lotniczych. Aluminiowy blok silnika, stalowe cylindry z wbudowanymi komorami spalania, pojedynczy wałek rozrządu i smarowany ciśnieniowo wał korbowy oparty na siedmiu łożyskach głównych – to tylko część imponującej specyfikacji. Efektem była niezwykle płynna praca i wysoki moment obrotowy, który wyróżniał H6B na tle konkurencji.
Dodajmy do tego nowatorskie, opatentowane czterokołowe hamulce wspomagane serwem – prawdziwa rewolucja w latach 20. XX wieku. Całość osadzono na solidnym podwoziu, które mogło być wykończone przez najlepszych ówczesnych rzemieślników nadwoziowych.
Prezentowany egzemplarz opuścił fabrykę w 1923 roku i trafił do francuskiego przemysłowca Alberta Venota. Po kilku latach samochód został przebudowany – prawdopodobnie w wyniku kolizji – i wyposażony w najnowsze komponenty mechaniczne. Około 1932 roku pojazd otrzymał nowe nadwozie typu kabriolet od słynnej firmy Carrosserie Fernandez et Darrin, znanej z eleganckich, aerodynamicznych sylwetek inspirowanych m.in. amerykańskimi Packardami.
W kolejnych dekadach losy auta były burzliwe – od złomowiska we Francji w latach 50., przez ręce kolekcjonerów, aż po całkowitą renowację. Odzyskano oryginalne elementy mechaniczne, odtworzono detale karoserii na podstawie zachowanego metalu, a nadwozie wykończono w klasycznej czerni z jasnoszarą skórzaną tapicerką.
Efekt końcowy został zaprezentowany na prestiżowym Concours d’Elegance w Pebble Beach w 2024 roku, zdobywając pierwszą nagrodę w swojej klasie. To nie tylko dowód perfekcyjnej renowacji, ale także hołd dla dziedzictwa Hispano-Suiza – marki, która z równą pasją łączyła inżynierię i estetykę.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 1 000 000 – 1 400 000 dolarów.
Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji