Na początku XX wieku nazwa Isotta Fraschini budziła respekt w świecie motoryzacji. Firma założona w 1898 roku w Mediolanie przez Cesare Isottę i Vincenzo Fraschiniego początkowo zajmowała się sprzedażą samochodów marki Renault, lecz już w 1901 roku zaprezentowała własne konstrukcje. Za ich sukces odpowiadał inżynier Giustino Cattaneo – twórca znakomitych czterocylindrowych silników i ojciec sportowych zwycięstw marki w wyścigach po obu stronach Atlantyku, w tym w Coppa Florio czy zawodach na amerykańskim Wschodnim Wybrzeżu.
Jednym z najciekawszych modeli tej epoki był Tipo PM – samochód, który łączył zaawansowaną technikę z elegancją włoskiego rzemiosła. Pod maską pracował sześciocylindrowy silnik o pojemności 6082 cm³ osiągający ponad 100 KM. Moc przekazywana była przez trzybiegową skrzynię i napęd łańcuchowy – rozwiązanie typowe dla aut wyczynowych tamtych czasów. Był to w pełnym znaczeniu słowa samochód sportowy, a jego linie podkreślały kunszt włoskich nadwoziowni. Szacuje się, że powstało jedynie około 60 egzemplarzy, z których do dziś przetrwały zaledwie trzy.
Prezentowany Tipo PM Roadster ma niezwykle barwną historię. Już we wczesnym okresie trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie w 1986 roku zakupił go kolekcjoner Ohio. To właśnie w jego posiadaniu odkryto nadwozie autorstwa mediolańskiej firmy Pavesi & Crespi – zgodne z oryginalnym podwoziem. Po starannej renowacji w warsztacie Stu Laidlawa samochód został pokazany na Pebble Beach Concours d’Elegance, zdobywając drugie miejsce w swojej klasie.
W kolejnych latach Tipo PM zmieniał właścicieli, trafiając do jednej z prywatnych brytyjskich kolekcji. Do dziś zachował świetny stan techniczny, m.in. rzadki układ zapłonu z podwójną iskrą oraz nowoczesny rozrusznik elektryczny, ułatwiający eksploatację. Silnik i skrzynia biegów zostały kompleksowo odbudowane, co czyni ten egzemplarz nie tylko muzealnym eksponatem, ale też pojazdem gotowym do udziału w rajdach i zlotach klasyków.
Isotta Fraschini Tipo PM Roadster by Pavesi & Crespi to jeden z nielicznych ocalałych świadków złotej ery włoskiej motoryzacji – unikat, który łączy sportowy charakter z elegancją i wyjątkową historią.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 210 000 – 255 000 euro.
Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji