ŠKODA 998 Agromobil – uniwersalny pojazd terenowy
Pod koniec lat 50. i na początku 60. w Czechosłowacji pojawiła się potrzeba lekkiego, zwrotnego pojazdu terenowego, który sprawdziłby się w różnych branżach – od rolnictwa i leśnictwa, po zastosowania wojskowe. Ministerstwo Rolnictwa zainicjowało projekt takiego pojazdu, a ŠKODA podjęła wyzwanie, tworząc model 998, znany jako Agromobil.
W styczniu 1961 roku rozpoczęły się prace nad projektem we współpracy z firmą Česká zbrojovka Strakonice, która miała odpowiadać za produkcję, gdyż fabryka ŠKODY, a konkretnie w tamtym okresie AZNP (Automobilové závody národní podnik – Państwowe Zakłady Samochodowe) były przeciążone. Konstrukcja modelu 998 podążała za zasadą „forma podąża za funkcją”. Kompaktowe nadwozie o długości 3,47 m i szerokości 1,70 m wyposażono w platformę ładunkową o pojemności 3,9 m³, zabezpieczoną plandeką, która mogła osłaniać również kabinę pasażerską. Pojazd mógł przewieźć nawet 10 osób (opcja ustawienia dwóch ławek wzdłużnie po 4 os.), a składana przednia szyba pozwalała zmniejszyć jego wysokość z 1,94 m do 1,41 m – ułatwiając transport w trudno dostępnych terenach lub w transporcie lotniczym.
R e k l a m a
Agromobil wyróżniał się wyjątkowymi właściwościami terenowymi, co osiągnięto dzięki krótkim zwisom nadwozia i rozstawowi osi wynoszącemu 1,90 m, umożliwiającemu kąt nachylenia niemal 45 stopni z obu stron. Pojazd napędzał chłodzony cieczą silnik OHV. Czterobiegowa skrzynia biegów przenosiła moc przez reduktor na tylną lub, w razie potrzeby, również przednią oś. Silnik pochodził ze ŠKODY 1202 i został zamontowany wzdłużnie za przednią osią, między siedzeniami kierowcy i pasażera. Pojemność silnika wynosiła 1221 cm3, a moc 45 KM. Ponoć jego terenowe możliwości przewyższyły radzieckiego GAZ-a 69. Dodatkowo, Agromobil mógł również napędzać sprzęt do prac polowych i leśnych za pośrednictwem wału odbioru mocy z tyłu.
Mimo świetnych wyników w testach, seryjna produkcja Agromobilu nie ruszyła. Dziś jeden z trzech zbudowanych egzemplarzy można obejrzeć w Muzeum ŠKODY w Mladej Boleslav.
Źródło/Zdjęcia: ŠKODA