Warszawa M20

W październiku 1950 roku radzieckie przedsiębiorstwo GAZ przekazało do Biura Konstrukcyjno-Badawczego dokumentację techniczną licencyjnego samochodu, gdzie została ona przetłumaczona oraz zaadaptowana do polskich warunków. Pierwsza Warszawa M20 zmontowana z części sprowadzonych z ZSRR zjechała z taśmy montażowej 6 listopada 1951 roku o godzinie 14:00.

Początkowe plany zakładały poziom produkcji na poziomie 25.000 sztuk rocznie, do końca roku 1951 powstało jednak jedynie 75 egzemplarzy. W następnych latach nigdy nie udało się osiągnąć założeń produkcyjnych. W początkowym okresie produkcji samochód montowany był z części radzieckich, dopiero 19 września 1953 roku zmontowano silnik M20 w całości z części polskich.

W marcu 1954 roku wykonano pierwsze nadwozie z polskich wytłoczek, natomiast w lipcu tego samego roku rozpoczęto seryjną produkcję mostów napędowych, przekładni kierowniczych oraz wałów napędowych. W 1954 roku rozpoczęto również eksport.

Początkowo samochód trafiał do Chin, Rumunii, Albanii oraz Bułgarii. W pełni krajową produkcją Warszawa M20 stałą się w 1956 roku.

Fot. Automobilia.pl | Warszawa M20

Dane techniczne:

  • Rozstaw kół: przód 1364 mm, tył 1362 mm
  • Masa własna: 1460 kg, dopuszczalna masa całkowita 1960 kg
  • Ogumienie: 6,00 – 16″
  • Nadwozie (typu „Garbus”) samonośne z ramą pomocniczą pod silnikiem

Silnik:

  • M-20 czterocylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy ustawiony wzdłużnie nad osią przednią
  • Pojemność 2120 cm?, średnica cylindra 82 mm, skok tłoka 100 mm, stopień sprężania 6,2
  • Moc: 36,5 kW (50 KM)/52 KM od 57 przy 3600 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 116/122 Nm (od 57) przy 2200 obr/min
  • Kadłub żeliwny z suchymi tulejami
  • Głowica żeliwna
  • Zapłon iskrowy
  • Kolejność zapłonu 1-2-4-3
  • Instalacja elektryczna 12 V, „plus” podłączony do masy

Przeniesienie napędu:

  • Sprzęgło suche
  • Skrzynia 3 biegowa, biegi 2 i 3 synchronizowane
  • Przełożenia biegów: I-bieg – 2,82:1 , II bieg – 1,604:1, III bieg – 1:1, wsteczny – 3,383:1
  • Sztywny most napędowy, przełożenie 5,125

Zawieszenie:

  • Przód ? niezależne na dwóch wahaczach nierównej długości, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
  • Tył ? most napędowy sztywny, wsparty na dwóch wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
  • Prędkość maksymalna: 105 km/h
  • Zużycie paliwa: średnio około 11-13l/100 km, samochód był najbardziej ekonomiczny przy małych prędkościach (około 40 km/h)
  • Pojemność zbiornika paliwa: 55l

Źródło: http://pl.wikipedia.org

Podobne wpisy

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments