W świecie motoryzacyjnych legend są samochody, które wykraczają poza ramy klasycznej inżynierii – łącząc osiągi, design i historię w jedno dzieło sztuki. Jednym z nich jest Alfa Romeo 6C 2300 B Mille Miglia Berlinetta z 1938 roku – rzadki okaz włoskiej doskonałości, który do dziś zachwyca kolekcjonerów i miłośników klasyków.
Model 6C 2300 B powstał jako ewolucja wcześniejszej wersji z 1934 roku. Choć projektowano go z myślą o turystyce, bardzo szybko przeszedł metamorfozę w kierunku sportowym – zyskał podniesiony stopień sprężania i podwójne gaźniki Webera, co przełożyło się na moc 105 KM. W 1937 roku egzemplarz tego modelu uplasował się na czwartej pozycji w słynnym wyścigu Mille Miglia, wygrywając swoją klasę.
Pod maską pracuje rzędowa sześciocylindrowa jednostka DOHC o pojemności 2,3 litra. Czterobiegowa manualna skrzynia biegów, zawieszenie na resorach piórowych i hamulce bębnowe w czterech kołach uzupełniały pakiet, który z powodzeniem radził sobie z każdym stylem jazdy.
Omawiany egzemplarz to jeden z zaledwie siedmiu samochodów karosowanych przez słynną firmę Touring w stylu Berlinetta. Nadwozie zbudowano w technologii Superleggera – lekkiej, ale wytrzymałej konstrukcji ramowej pokrytej aluminiowymi panelami.
Prezentowane auto odnaleziono w 1956 roku w Argentynie. W 2000 roku trafiło do USA, gdzie przeszło kompleksową renowację w kalifornijskim warsztacie Tired Iron Works. Celem było zachowanie jak największej liczby oryginalnych elementów, a przy rekonstrukcji nadwozia wspierano się ekspertyzą specjalisty marki – Raoula San Giorgiego. Silnik, który dotarł z Argentyny, okazał się nienaprawialny, więc zastąpiono go jednostką z tej samej serii, zgodnie ze specyfikacją Mille Miglia.
Alfa Romeo 6C 2300 B Mille Miglia Berlinetta to kwintesencja stylu lat 30. XX w. – opływowe błotniki, charakterystyczny grill w kształcie serca, przesuwane szyby z pleksi i eleganckie koła Borrani. Pomimo sportowego ducha, wnętrze oferuje funkcjonalność – w tym tylne siedzenia i starannie wykończoną kabinę w kolorze jasnej skóry.
Choć nie wszystkie etapy wczesnej historii samochodu są znane, dostępność dokumentacji, paszportu FIVA i fotografii z czasów odkrycia pozwala budować jego dalszą opowieść – już w rękach nowego właściciela.
Źródło, Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji