25 lat pojazdów hybrydowych Hondy
Honda wchodzi w czwartą dekadę produkcji pojazdów hybrydowych od czasu wprowadzenia w 1999 roku na rynek europejski pierwszego hybrydowego samochodu spalinowo-elektrycznego, czyli rewolucyjnego modelu Insight.
Inżynierowie marki spędzili ostatnie 25 lat na doskonaleniu tego układu napędowego, a owoce ich prac można zobaczyć w obecnej gamie modeli w pełni zelektryfikowanych, takich jak Jazz, Civic, HR-V, ZR-V i CR-V, które są wyposażone w układ napędowy e:HEV z dwoma silnikami.
Kierowana poczuciem odpowiedzialności za rozwój efektywności pojazdów dla dobra społeczeństwa i innowacji technicznych, a także kontynuując dostarczanie klientom „radości z jazdy”, Honda zawsze przoduje w dziedzinie technologii hybrydowej.
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszej generacji modelu Civic w 1972 roku Honda skupiała się przede wszystkim na silnikach benzynowych, zdobywając ogromne doświadczenie w tej dziedzinie, a stosowany w nich proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej znacząco zmniejszył emisję szkodliwych substancji. Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej pod koniec lat 80. i we wczesnych latach 90. Honda rozpoczęła badania nad zastosowaniem hybrydowej technologii spalinowo-elektrycznej, aby stworzyć najbardziej wydajny samochód na świecie.
Pierwszym wyprodukowanym przez Hondę pojazdem hybrydowym był Insight, wprowadzony na rynek w 1999 roku. Wyposażony w unikatowy, równoległy zintegrowany układ hybrydowy (IMA) model był w stanie zapewnić zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynoszące 3,4 l / 100 km (83,1 mpg; cykl NEDC). W ciągu ostatnich 25 lat Honda udoskonaliła swoje technologie, opracowując architektury hybrydowe do różnych zastosowań. Oprócz systemu IMA są to między innymi inteligentny napęd Multi Mode Drive (i-MMD) z dwoma silnikami, montowany w obecnej europejskiej gamie pojazdów e:HEV firmy Honda, oraz fenomenalny układ napędu na cztery koła Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) z trzema silnikami w modelu NSX.
Doskonałe technologie hybrydowe Hondy pojawiły się również na torach wyścigowych. Marka powróciła do Formuły 1 jako dostawca silników w 2015 roku, na początku ery turbo hybryd. Pokonując wiele wyzwań, firma nieustannie doskonaliła swoją jednostkę napędową, aby zdobyć mistrzostwo świata kierowców w 2021 roku z Maxem Verstappenem i zespołem Oracle Red Bull Racing. Był to pierwszy raz od 1991 roku, gdy jednostka napędowa Hondy napędzała zwycięzcę tytułu w tym sporcie. Od tego czasu Honda dostarczyła zespołowi jednostki napędowe w latach 2022 i 2023, umożliwiając wygranie mistrzostw zarówno kierowców, jak i konstruktorów.
Obecnie najnowsze samochody hybrydowe Hondy z napędem e:HEV są zwieńczeniem 25 lat badań i rozwoju oraz kontynuacją tradycji wcześniejszych modeli. Dlatego też zapewniają imponujące osiągi i szybkość reakcji napędu przy utrzymaniu płynnego przeniesienia mocy oraz wyjątkowej wydajności, zachowując legendarną „radość z jazdy”.
Poniżej znajduje się lista pojazdów hybrydowych Honda, które zostały wprowadzone na rynek europejski w ciągu ostatnich 25 lat:
- Insight IMA (1999)
- Civic IMA (2003)
- Civic Hybrid (2006)
- Insight (2009)
- CR-Z (2010)
- Jazz Hybrid (2011)
- NSX (2016)
- CR-V Hybrid (2018)
- Jazz e:HEV (2020)
- HR-V e:HEV (2021)
- Civic e:HEV (2022)
- ZR-V (2023)
- CR-V e:HEV / e:PHEV (2023)
Źródło/Foto: Honda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!