Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé od Carrosserie Jean Barou
Carrosserie Jean Barou, założona przez Jeana Barou w 1940 roku, rozpoczęła swoją działalność od produkcji przyczep rowerowych i zabudów do samochodów ciężarowych podczas niemieckiej okupacji Francji. Z siedzibą w Tournon w regionie Ardèche, Barou z czasem rozszerzył swoją ofertę, odpowiadając na potrzeby powojennej odbudowy i oferując usługi zabudowy samochodowej. Mimo, że firma Barou była stosunkowo mała w porównaniu z innymi francuskimi konstruktorami nadwozi tamtych czasów, jej wyroby zdobiły samochody wielu renomowanych marek, takich jak Delahaye, Jaguar, Jowett, Simca i Talbot-Lago.
Jednym z najbardziej wyjątkowych dzieł Carrosserie Jean Barou jest Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé, który uchodzi za jedyny egzemplarz z nadwoziem wykonanym przez Barou. Podwozie o numerze 110107 opuściło warsztaty Barou prawdopodobnie w drugiej połowie 1948 roku. Samochód wyróżnia się eleganckim, subtelnie zaprojektowanym nadwoziem coupé w kształcie łezki. Przód inspirowany był stylistyką Jaguara XK 120 z 1948 roku oraz wyścigowymi modelami BMW z lat 30. XX wieku, co widać szczególnie w charakterystycznych pionowych osłonach chłodnicy. Z kolei tylna część samochodu czerpała inspirację z 540K Spezial Roadster Sindelfingen, jak opisali Peter Larsen i Ben Erickson w książce „Talbot-Lago Grand Sport: The Car From Paris”.
Talbot-Lago T26 został dostarczony jako nowy do dyrektora generalnego Clovis Frères, firmy transportowej z Oyonnax we wschodniej Francji, 11 marca 1949 roku. W połowie lat pięćdziesiątych samochód został sprzedany dyrektorowi szkoły jazdy w Oyonnax, gdzie następnie w latach 60. XX wieku samochód został zauważony w nieczynnej sali tanecznej w Lons-le-Saunier, stanowiąc część kolekcji francuskich samochodów, takich jak Amilcar, Bugatti, Delahaye i Salmson.
Pod koniec lat 60. XX wieku samochód został sprzedany szwajcarskiemu kolekcjonerowi Jeanowi Tua z Genewy. W 1997 roku Talbot-Lago został wystawiony na aukcję Sotheby’s w Genewie, gdzie zwrócił uwagę austriackiego kolekcjonera Egona Zweimüllera, który przemalował samochód na srebrnoszary metalik i wystawił go na konkursie Bagatelle Concours d’Elegance we wrześniu 1998 roku.
Od 1999 roku samochód pozostawał w kolekcji prywatnego właściciela przez ponad 25 lat, zachowując swoją oryginalną urodę i wyjątkową historię. Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé jest dziś rzadką perełką w świecie motoryzacji, idealną dla miłośników klasycznych samochodów i uczestników prestiżowych konkursów oraz historycznych wydarzeń motoryzacyjnych.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 1 400 000 – 1 600 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!