Audi Sport quattro "Red Devil" - piekielnie szybka legenda Audi Sport quattro "Red Devil" - piekielnie szybka legenda

Audi Sport quattro „Red Devil” – piekielnie szybka legenda

W latach 80. Audi zdominowało rajdowy świat dzięki modelowi quattro, zdobywając dwa tytuły mistrza świata WRC w ciągu trzech lat. Niemiecka marka chciała przekuć ten sukces na rynku amerykańskim – a szansą stał się list od Franka Beddora Jr., entuzjasty prędkości z Minnesoty, założyciela Audi Club of North America i doświadczonego kierowcy wyścigowego.

Beddor zaproponował coś nietypowego: cała jego rodzina – on, żona i trzech synów – miała reprezentować Audi w USA, promując sportowego ducha marki za pomocą pięciu egzemplarzy legendarnego Audi Sport quattro. Wśród nich znalazł się egzemplarz, który przeszedł do historii – „Red Devil”, czyli „Czerwony Diabeł”.

Reklama

Ten wyjątkowy samochód, jeden ze 164 wyprodukowanych, został dostarczony do USA w 1986 roku, a następnie trafił do tunera Dietera Inzenhofera. Modyfikacjami silnika zajął się sam Heinz Lehmann – legenda w świecie Audi Sport. Efektem było podkręcenie mocy do imponujących 449 KM i 466 Nm momentu obrotowego, czyli ponad 145 KM więcej niż seryjna wersja.

Za kierownicą Red Devila zasiadł najmłodszy z braci Beddor – David, uważany za najbardziej utalentowanego z rodzeństwa. Przeszedł szkolenie u samego Johna Buffuma, fabrycznego kierowcy Audi, by następnie przenieść zdobytą wiedzę na tory i… rodzinne zmagania.

Od 1988 do 1998 roku „Red Devil” zdominował zawody autocrossowe i górskie wspinaczki w całych Stanach Zjednoczonych. Punktem kulminacyjnym był rok 1991, gdy Audi Beddora wygrało prestiżowy Virginia City Hill Climb, zostawiając w tyle całą elitę Ferrari – w tym nawet słynne F40. Kilka miesięcy później pobiło rekord toru w Brainerd International Raceway.

Dziś „Czerwony Diabeł” to nie tylko relikt czasów świetności Audi Sport quattro, ale i funkcjonująca maszyna, gotowa znów siać postrach na trasach. Utrzymywany w perfekcyjnym stanie, wsparty pełną dokumentacją i historią, pozostaje jednym z najbardziej fascynujących przykładów technologii quattro – systemu, który zrewolucjonizował świat napędu na cztery koła.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 400 000 – 500 000 dolarów.

Źródło, Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis
Triumfy Ferrari w Le Mans - od 166 MM do nowoczesnego 499P

Triumfy Ferrari w Le Mans - od 166 MM do nowoczesnego 499P

Następny wpis
Samochody Forda w Watykanie - historia papieskich podróży

Ford w historii papieskiej motoryzacji - Lincoln, Bronco, Focus i polskie akcenty

Reklama