BMW 335 Cabriolet – ostatni akord (przed)wojennej elegancji

W historii BMW niewiele modeli tak wyraźnie symbolizuje ambicje marki u progu II wojny światowej jak BMW 335. Ten luksusowy samochód turystyczny był nie tylko najbardziej prestiżową konstrukcją monachijskiego producenta przed 1939 rokiem, lecz także ostatnim autem BMW wprowadzonym do produkcji seryjnej przed wojenną zawieruchą. Stanowił wyraźną deklarację: BMW zamierzało konkurować z najlepszymi – z Mercedesem-Benzem i Horchem – w segmencie aut najwyższej klasy.

Konstrukcyjnie model 335 wywodził się z udanego typu 326, jednak został znacząco powiększony. Nadwozie wydłużono o 23 centymetry, co poprawiło przestronność i komfort podróżowania. Większa masa wymusiła zastosowanie skuteczniejszych hamulców oraz szerszego ogumienia, co w tamtym czasie było rozwiązaniem nowoczesnym i świadczącym o inżynierskiej dojrzałości marki.

Reklama

Sercem BMW 335 był zupełnie nowy, rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra, generujący 90 KM. Choć dziś liczby te mogą wydawać się skromne, przed wojną zapewniały one imponujące osiągi. Prędkość maksymalna rzędu 145 km/h stawiała model 335 w gronie najszybszych luksusowych samochodów swoich czasów, a jednocześnie gwarantowała spokojną, długodystansową jazdę z wysoką kulturą pracy.

BMW oferowało 335 w trzech odmianach nadwoziowych: czterodrzwiowej limuzynie oraz kabrioletach dwu- i czterodrzwiowych. Do końca 1941 roku powstało około 410-420 egzemplarzy wszystkich wersji łącznie. Każdy zachowany samochód jest dziś rzadkością najwyższej próby.

Szczególne miejsce zajmuje prezentowany egzemplarz z 1941 roku – dwudrzwiowy kabriolet w eleganckim, dwukolorowym zestawieniu szaro-zielonego lakieru z szarym wnętrzem. Wczesna historia auta pozostaje w dużej mierze nieznana (jak wynika z opisu aukcji), jednak, co najważniejsze dla kolekcjonerów – pojazd nigdy nie był restaurowany. Zachowany w stanie oryginalnym, wymaga dziś jedynie starannego uruchomienia, by znów powrócić na drogi i cieszyć oko nowego właściciela.

Szacowana cena samochodu na aukcji: 25 000 – 45 000 euro.

Źródło, Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni wpis

Ford Sierra RS500 legenda Grupy A, która wciąż triumfuje na torach Europy

Reklama